Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Łódzki Tramwaj Metropolitalny: Projekt będzie podzielony?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2016-07-28 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódzki Tramwaj Metropolitalny: Projekt będzie podzielony?
Fot. Kasper FiszerTramwaj z Łodzi do Pabianic na łódzkiej pętli Plac Niepodległości
Podłódzkie gminy wciąż szukają sposobu na realizację kompleksowej modernizacji podmiejskich tras tramwajowych. Samorządy rozważają podział dużego projektu na mniejsze, oddzielne dla każdej z tras. Władze Pabianic przygotowują się do samodzielnej realizacji inwestycji w razie niepowodzenia przedsięwzięcia skupiającego wszystkie zainteresowane jednostki.

Problemy ze stanem technicznym łódzkich tramwajowych linii podmiejskich nie ograniczają się do linii 46. Wyeksploatowana infrastruktura wymaga pilnej interwencji w zasadzie na każdej z eksploatowanych tras. Tymczasem wciąż niejasna jest przyszłość projektu Łódzki Tramwaj Metropolitalny, który miał zapewnić dalsze funkcjonowanie linii. Przedsięwzięcie przygotowane wspólnie przez Łódź i wszystkie podłódzkie gminy, przez które przebiegają torowiska, nie ma jednak na razie zagwarantowanego finansowania, a potrzeby w tym zakresie są ogromne – szacunkowy koszt inwestycji przekracza miliard złotych.

Modernizacja odbędzie się etapowo?

Samorządy prawdopodobnie odejdą więc od planów realizacji całej inwestycji wspólnie. – Gminy podpisują właśnie aneks do porozumienia o współpracy. Na bazie tego aneksu Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi zleci opracowanie koreferatu i uzupełnień do studium wykonalności. To ostateczne opracowanie ma zmniejszyć koszt własny inwestycji ponoszony przez gminy. Ma też uwzględnić m.in. możliwość etapowania i podziału całego projektu na trzy niezależne odcinki, tzn. do Pabianic, Ozorkowa i Lutomierska – informuje Aneta Klimek, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Pabianicach.

Poszczególne samorządy mają podejmować decyzje o ostatecznym kształcie przedsięwzięcia i swoim w nim udziale po opracowaniu uzupełnień. Władze Pabianic przygotowują się już jednak także do wariantu, w którym ŁTM w zaplanowanym kształcie nie będzie realizowany. – Modernizacja linii jest niezbędna, żeby tramwaj dalej miał po czym jeździć, nawet gdyby Pabianice miały sfinansować ją wyłącznie ze środków własnych lub przez obligacje. Jeżeli po koreferacie któraś z linii „wypadłaby” z projektu, to i tak w Pabianicach chcemy i musimy go realizować – deklaruje przedstawicielka samorządu.

Pabianice: Tramwaj jest dla nas priorytetem

Z przeprowadzonych przez Pabianice badań wynika bowiem, że tramwaj jest dla pabianiczan podstawowym środkiem transportu. Korzysta z niego obecnie prawie 9 tys. pasażerów w każdy dzień roboczy, co przekłada się na ok. 2,6 mln podróżnych w skali roku. – Projekt ŁTM traktujemy więc priorytetowo – zapewnia Aneta Klimek. W razie niepowodzenia współpracy wszystkich samorządów regionu władze Pabianic chcą i tak wykorzystać opracowane już studium wykonalności inwestycji i zrealizować na jego bazie remont linii pabianickiej wspólnie z Łodzią i Ksawerowem.

Aktualny stan infrastruktury wymusi jednak wykonanie pewnych prac bez czekania na realizację dużej modernizacji. – Musimy pilnie wymienić przewód jezdny na odcinku od Dworu Kapituły Krakowskiej do pętli Wiejska. Tę wymianę planujemy ująć w budżecie roku 2017 – zapowiada rzecznik. – Szczególnie zły jest także stan torowiska wspólnego z jezdnią, tj. odcinek od skrzyżowania Warszawska/Nawrockiego/Sikorskiego do skrzyżowania Zamkowa/Wspólna/Łaska. Jest tam potrzebna wymiana fundamentów podtorza, wymiana torów i wypełnienie elementami żelbetonowymi, tak jak ma to miejsce w Łodzi czy Konstantynowie – wskazuje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzki tramwaj podmiejski – system, który nie mieści się w prawie

Felietony i komentarze

Łódzki tramwaj podmiejski – system, który nie mieści się w prawie

Kasper Fiszer 15 lutego 2016

Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania

Prawo & Finanse

Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania

Roman Czubiński 11 lutego 2016

Aglomeracja Łódzka: Co dalej z tramwajami podmiejskimi?

Prawo & Finanse

Aglomeracja Łódzka: Co dalej z tramwajami podmiejskimi?

Roman Czubiński 06 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5