Pierwszy etap rozszerzenia sieci Łódzkiego Roweru Publicznego zostanie sfinalizowany w wakacje. Dostęp do systemu zyskają mieszkańcy części największych łódzkich osiedli mieszkaniowych. W trosce o efektywność lokalizacje stacji dobrano tak, by nie było między nimi zbyt dużych luk.
Proces negocjacji z operatorem systemu został zakończony. W ramach zamówienia uzupełniającego za 6,75 mln zł zostanie postawionych 47 stacji. To mniej, niż
zakładano na początku roku. Również termin ich powstania będzie późniejszy od zapowiadanego: zamiast wiosną, wypożyczalnie zostaną uruchomione do 1 sierpnia. – To termin końcowy, część stacji może zostać uruchomiona wcześniej – zaznacza jednak przewodniczący Doraźnej Komisji ds. Transportu w łódzkiej Radzie Miejskiej Bartosz Domaszewicz.
Im bliżej centrum, tym wcześniej
– Większość ze stacji wytypowanych do uruchomienia w pierwszym etapie znajdzie się na osiedlach, które wygrały w ubiegłorocznym głosowaniu do Budżetu Obywatelskiego – informuje koordynator Łódzkiego Roweru Publicznego Paulina Cyniak. Pięć stacji powstanie na Górniaku, po trzy – na Chojnach-Dąbrowie oraz na osiedlu Marysin-Doły. Inne osiedla, na które rower publiczny dotrze już w sierpniu, to Widzew Wschód, Karolew, Retkinia i Radogoszcz (do pierwszej fazy rozbudowy wybrano na nich lokalizacje bliższe centrum). Od projektu rozmieszczenia dystansuje się fundacja „Normalne Miasto – Fenomen”: „Trudno jest bronić każdej lokalizacji, gdyż okazuje się, że ZDiT w ostatnim momencie samodzielnie zmienił lub ignorował prośby płynące od komitetu sterującego oraz wnioskodawców projektów do BO” - czytamy na portalu
Rowerowa Łódź.
– Stacje, które powstaną w pierwszym etapie, to tak naprawdę szkielet. Na przykład na Radogoszczu wszystkie wypożyczalnie powstaną w osi ul. Zgierskiej, ale nie znaczy to, że na nich rozbudowa sieci w tym rejonie miasta się skończy. Nieco później stacje powstaną także w głębi osiedla, aby dostęp do roweru publicznego był jak najłatwiejszy – zapowiada Domaszewicz.
Oprócz tego system zostanie uzupełniony o brakujące stacje w samym centrum. Dotyczy to, między innymi, Starego Polesia, na którym stacji do tej pory nie było, oraz terenów, które stanowią naturalny pomost między ścisłym śródmieściem a bliższymi mu osiedlami, takimi jak Teofilów-Wielkopolska. – Odległości między stacjami muszą wynosić maksymalnie 500 metrów, tak by system był elastyczny i wydajny – wyjaśnia Cyniak. Samoobsługowa wypożyczalnia stanie też pod głównym (zachodnim) wyjściem z dworca Łódź Fabryczna i na ul. Kilińskiego przy skrzyżowaniu z Tuwima oraz Nawrot – potrzebę takiego uzupełnienia sygnalizowali mieszkańcy.
Przetarg w kwietniu – a rozstrzygnięcie?
Przetarg na kolejny etap rozbudowy, tym razem na osiedlach bardziej oddalonych od centrum, zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu. – Tym razem zamówienie obejmie 56 stacji. Będzie to kolejne wyjście w kierunku osiedli, które w połączeniu z pierwszym krokiem doprowadzi do zaistnienia spójnej siatki na większości obszaru miasta. Przykładem może być osiedle Janów – Olechów – mówi koordynatorka ŁRP.
Przewodniczący komisji potwierdza, że przygotowania do ogłoszenia przetargu trwają. – Na razie jednak nie sposób tu podać terminów. Wiele zależy od tego, jak będzie wyglądała konkurencja między oferentami – zastrzega Domaszewicz. Warto przypomnieć, że zawirowania związane z przetargiem na budowę roweru publicznego doprowadziły do odroczenia inwestycji o dwa lata (zadanie zostało wybrane do realizacji w budżecie obywatelskim na rok 2014).
Na razie władze miasta w odpowiedzi na zastrzeżenia zgłaszane przez mieszkańców zamierzają przeprowadzić audyt jakości po przerwie zimowej. W toku są też prace nad rozbudową wypożyczalni przy stacjach i przystankach kolejowych, tak by system ŁRP mógł zapewniać dojazd nie tylko do autobusów i tramwajów, ale także do pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – To kolejny element integracji ŁKA z systemem komunikacji zbiorowej – podkreśla Domaszewicz.
Trafiona inwestycja
Łódzki Rower Publiczny to sztandarowa inwestycja zrealizowana w ramach łódzkiego Budżetu Obywatelskiego i jeden z najchętniej wykorzystywanych tego typu systemów w Polsce. W marcu, pierwszym miesiącu po przerwie zimowej, jednoślady wypożyczono ponad 137 tysięcy razy. Liczba ta rosła wraz z poprawiającą się pogodą. W wyjątkowo słoneczną sobotę 1 i niedzielę 2 kwietnia rowery odnotowano już blisko 20 tys. wypożyczeń. Średni czas wypożyczenia jednego roweru to 14 minut (przejazdy do 20 minut są darmowe). Najbardziej oblegane stacje to Zachodnia – Manufaktura, Piotrkowska – al. Piłsudskiego, Piotrkowska – Centrum Przesiadkowe przy al. Mickiewicza oraz Piotrkowska – 6 Sierpnia (przy pierwszym łódzkim woonerfie).
Osób korzystających z ŁRP jest już 70 366. Należy zaznaczyć, że liczba ta obejmuje tylko tych użytkowników, którzy założyli konta w Łodzi, a nie – jak wielu korzystających na co dzień łodzian – w Warszawie lub innym obsługiwanym przez Nextbike mieście Polski. W marcu zarejestrowało się 5153 nowych użytkowników.