Partnerzy serwisu:
Mobilność

Łódź: Znamy zwycięzców programu #TowaRower

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-07-07 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Znamy zwycięzców programu #TowaRower
źródło: RowerowaLodz.pl
Trzech łódzkich przedsiębiorców, którzy wzięli udział w konkursie wniosków, otrzymało rowery towarowe ze wspomaganiem elektrycznym. Ponad połowę kosztów zakupu pojazdów pokryje łącznie łódzki oddział Veolii oraz łódzki Urząd Miasta. Pilotażowy program ma przyczynić się do popularyzacji rowerów towarowych wśród przedstawicieli lokalnego biznesu.

W opisywanym przez nas w czerwcu konkursie złożono 10 wniosków. – Uważam, że to dużo, biorąc pod uwagę niewielką świadomość, że takie rowery w ogóle istnieją. Trzeba też pamiętać, że beneficjenci będą musieli partycypować w kosztach – zastrzega prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański. Pierwsi użytkownicy mają stać się następnie nośnikiem idei korzystania z rowerów cargo, a ich przykład ma zachęcić i ośmielić innych. Konkurs ma więc być koniecznym pierwszym krokiem w upowszechnianiu rowerów transportowych.

Przydatność w wielu branżach

Rowery cargo są pojazdami cichymi, łatwymi w obsłudze, wytrzymałymi oraz ekologicznymi. Pozwalają ominąć korki i ich nie współtworzą. Można je zaparkować praktycznie wszędzie. – Czego chcieć więcej we współczesnym mieście? – pyta Barański. Jego zdaniem rower cargo to środek transportu o bardzo szerokich możliwościach zastosowania: tak naprawdę łatwiej wymienić branże, w których by się nie sprawdził. – To np. przemysł ciężki czy budowlanka. Organizatorzy nie spodziewali się udziału w konkursie np. DJa. Przewidywaliśmy głównie udział podmiotów gastronomicznych – wyznaje Barański.

– Rowery, które oferujemy, mają ładowność 100-150 kg. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 100 km, jednak wiele zależy od terenu oraz masy przewożonego ładunku. W terenie płaskim można oczywiście poruszać się siłą mięśni, bez wspomagania elektrycznego. Sprzedajemy także trójkołowe wózki rowerowe, które jednak z uwagi na szerokość powyżej 90 cm nie mogą poruszać się po drogach dla rowerów – zastrzega przedstawiciel dystrybutora rowerów cargo w Polsce Jacek Szybura. Jak twierdzi, rowery są łatwe w prowadzeniu, a pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, jak w typowym rowerze holenderskim. Przy prowadzeniu trzeba przyzwyczaić się do większego niż w klasycznym rowerze promienia skrętu.

Rowerowy DJ i klubokawiarnia

Jednym ze zwycięzców jest właściciel mobilnego serwisu rowerowego oraz DJ Rafał Brzęczek. – Będę wykorzystywał rower głównie do działalności jako mechanik, ale planuję używać go także jako DJ. Będzie można mnie spotkać na łódzkich otwartych kąpieliskach, w parkach i pasażach. Zamierzam przewozić narzędzia: skrzynkę serwisową oraz stojak. Do rowerowego kufra zmieści się również mały głośnik, laptop oraz konsola – deklaruje. Jak zapewnia, pozyskanie roweru pozwoli mu zrezygnować z samochodu.

O rower towarowy wzbogaci się także popularna łódzka Klubokawiarnia Niebostan. – Charakter naszej działalności daje gwarancję, że będziemy korzystać z roweru codziennie. Myślę, że nie bez znaczenia dla komisji konkursowej była też nasza rozpoznawalność wśród łodzian. Przysłużymy się promocji tego środka transportu – mówi jej współwłaściciel Maciej Stańczyk. Pojazd będzie wykorzystywany dwojako: do dowożenia śniadań zamawianych do domu oraz do transportu zakupów i sprzętu. Trzecim nagrodzonym jest właściciel sieci mobilnych kawiarni rowerowych.

Ekologia i ekonomia za rowerami

Prezesowi „Fenomenu” zależy na upowszechnieniu podobnych programów w całej Polsce. – Mamy ambicję, by wyjść z tym programem poza Łódź. Musimy jednak pozyskać partnerów, takich jak Veolia, która pokryje znaczną część kosztów zakupu rowerów. Dzięki Urzędowi Miasta Łodzi użytkownicy mają natomiast opłaconą obsługę serwisową – przypomina Barański.

– Warto podkreślić, że wbrew powszechnemu przekonaniu takie rowery nie są samoróbkami, lecz są produkowane seryjnie w dużej skali. W Niemczech w ubiegłym roku sprzedano ich przeszło 100 tysięcy. Rządy poszczególnych landów mają tam systemy dopłat do zakupu rowerów transportowych – informuje działacz społeczny. – W Polsce potrzeba rozwoju świadomości ekologicznej, ale też ekonomicznej. Chodzi o zrozumienie, że nie opłaca się nieustannie inwestować tylko w transport samochodowy. Kiedy ono się pojawi, rowery cargo się upowszechnią – uważa.

Dziś przedsiębiorcy, jutro samorząd?

Również władzom Łodzi zależy na tym, by łodzianie dowiedzieli się o istnieniu rowerów towarowych i o szerokim wachlarzu ich możliwych zastosowań. Według Adama Pąsieka z Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta upowszechnianie rowerów elektrycznych pomoże w walce z zanieczyszczeniem powietrza. – Warto podkreślić, że rowerem towarowym można bez ograniczeń jeździć ul. Piotrkowską, co znacznie ułatwia organizację dostaw w centrum Łodzi – zaznacza. Jego zdaniem rowery cargo mogą sprawdzić się także w instytucjach miejskich, choćby do przewozu dokumentów lub książek między bibliotekami. – Mamy nadzieję, że program pilotażowy będzie początkiem dobrej współpracy – deklaruje urzędnik.

– To pierwszy tego typu program w Polsce – podkreśla Barański. W ubiegłym roku dopłaty do zakupu rowerów transportowych oferowały mieszkańcom władze Gdyni, tam jednak udziału w przedsięwzięciu nie brał kapitał prywatny.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5