Partnerzy serwisu:
Mobilność

Łódź: Znamy szczegóły rozbudowy roweru publicznego

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-01-31 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Znamy szczegóły rozbudowy roweru publicznego
fot. Michał Borowski, Nextbike
Stacji roweru publicznego, które powstaną w tym roku w Łodzi, będzie więcej od tych, które uruchomiono w minionym sezonie. Budowę 103 stacji z 10 rowerami każda na terenie całej Łodzi podzielono na dwa etapy. Zaproponowane przez komitet sterujący rozwiązanie zaaprobowali już autorzy wniosków do budżetu obywatelskiego.

– W pierwszym etapie powstanie 50 samoobsługowych wypożyczalni, zamówionych na drodze zamówienia uzupełniającego do przetargu wygranego w ubiegłym roku przez Nextbike – mówi Paulina Cyniak z Zarządu Dróg i Transportu. Wartość kontraktu w myśl przepisów będzie musiała zostać ograniczona do połowy kwoty zamówienia głównego, czyli do ok. 6 mln zł.

Dwa pierścienie

Komitet sterujący w ubiegłym tygodniu wyznaczył lokalizacje, które będą realizowane w pierwszej kolejności. Są to osiedla takie jak Retkinia, Teofilów czy Widzew Wschód. Oprócz samych wypożyczalni na osiedlach, na które głosowali mieszkańcy Łodzi w budżecie obywatelskim, stacje roweru publicznego będą ustawione w strefie pomiędzy nimi a centrum miasta. Powstaną też stacje przy dworcu Łódź Fabryczna i w innych miejscach Nowego Centrum Łodzi.

– Mapa, która prezentujemy, to efekt kompromisu z wnioskodawcami. Spotkaliśmy się ze wszystkimi autorami zwycięskich wniosków. Wszyscy zgodzili się, by podzielić rozszerzanie systemu na etapy. Te wnioski, które nie zakwalifikowały się do pierwszego etapu, zostaną zrealizowane w drugim, którego wykonawca będzie wyłoniony w drodze przetargu – mówi członek komitetu sterującego radny Bartosz Domaszewicz. Mowa o obszarach dalszych od centrum, takich jak Nowosolna czy osiedla Olechów i Janów.

W ocenie radnego wnioskodawcy wykazali się odpowiedzialnością. Zgodzili się na to, by stacje położone dalej od centrum powstały później, co pozwoli zachować spójność i efektywność całego systemu. – Idea polega na tym, by centralny rdzeń, który był obsługiwany dotychczas, rozbudowywać systematycznie o kolejne pierścienie. Odległości między stacjami powinny być na tyle krótkie, by w razie zastania pustej stacji można było przejść do następnej – tłumaczy prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański, również członek komitetu sterującego. – Staraliśmy się rozmieszczać stacje w kolejnych przestrzeniach w taki sposób, by były pomostami między dużymi generatorami ruchu w postaci osiedli mieszkaniowych a centrum – dodaje. Dodatkową korzyścią będzie wydłużenie okresu działania stacji i ich obsługi przez Nextbike do co najmniej 3 lat (zadania z budżetu obywatelskiego muszą ograniczać się do jednego roku).

Pierwsze stacje wiosną, kolejne – latem

W niektórych miejscach – np. między centrum a Starym Widzewem lub Teofilowem – odległości między istniejącymi a planowanymi stacjami wydają się jednak duże. – Jestem zaskoczony brakiem stacji w niektórych miejscach. Na mapie pokazano jednak tylko te stacje, których powstanie w konkretnym miejscu jest już pewne – mówi Barański. Radny Domaszewicz potwierdza, że nie wszystkie adresy zostały jeszcze dokładnie ustalone.

Kolejny sezon Łódzkiego Roweru Publicznego rozpocznie się 1 marca. – Te stacje, które działały w poprzednim sezonie, zostaną ponownie uruchomione. Wątpliwe jednak, czy zdążymy w ciągu miesiąca uruchomić którąkolwiek z tych planowanych w pierwszym etapie – mówi Domaszewicz. Na jednej z najbliższych sesji Rada Miejska zajmie się jednak uchwałą o przeznaczeniu dodatkowych środków na rozbudowę roweru publicznego. Wtedy nic już nie będzie stało na przeszkodzie do podpisania umowy z Nextbike. – Postaramy się jednak, by oddać je do użytku wiosną – deklaruje radny. Wypożyczalnie na obszarach zaliczonych do etapu drugiego mogą zostać uruchomione latem, choć należy pamiętać, że bezpardonowa rywalizacja między oferentami może – tak jak przy początkach ŁRP – skomplikować i wydłużyć postępowanie.

W pierwszym etapie zostanie zrealizowany także wniosek o wprowadzenie do sieci ŁRP dziesięciu rowerów transportowych. O inicjatywie pisaliśmy na naszych łamach jesienią ubiegłego roku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Jest plan rozbudowy roweru publicznego

Mobilność

Łódź: Jest plan rozbudowy roweru publicznego

Roman Czubiński 12 stycznia 2017

Pierwszy rok roweru miejskiego w Łodzi na 1,5 mln

Komunikacja

Pierwszy rok roweru miejskiego w Łodzi na 1,5 mln

jd/inf. pras. 07 stycznia 2017

Łódź: Budżet obywatelski zdominowany przez rowery

Mobilność

Łódź: Budżet obywatelski zdominowany przez rowery

Roman Czubiński 18 października 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS