Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi ogłosił przetarg na studium wykonalności dla modernizacji ok. 3 km trasy tramwajowej w ciągu Konstantynowskiej od pętli Zdrowie do granicy miasta z Konstantynowem Łódzkim. Wykonawca będzie musiał uzyskać decyzję środowiskową, opracować program funkcjonalno-użytkowy oraz wniosek o dofinansowanie unijne. Ruch tramwajów na tej trasie pozostaje wstrzymany od roku.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium wykonalności wraz z wymaganymi załącznikami do złożenia wniosku o dofinansowanie dla projektu kompleksowej modernizacji linii tramwajowej w ul. Konstantynowskiej na odcinku od pętli tramwajowej Zdrowie do granic miasta. Zadaniem wykonawcy, oprócz samego studium, będzie opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Inwestycja miałaby być finansowana w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2014-2020.
Zakres zamówienia obejmuje ok. 3 km trasy od węzła torowego na skrzyżowaniu Konstantynowskiej i Krakowskiej do granic miasta. Linia pozostanie jednotorowa, ale wykonawca ma przeanalizować lokalizację i liczbę mijanek pod kątem optymalizacji czasów przejazdu. Modernizacji podlegać będzie też węzeł torowy z torowiskiem prowadzącym do pętli Zdrowie. W rejonie zajezdni Brus słupy trakcyjne i podwieszenia powinny być zbliżone do historycznych – proponowane są słupy kratownicowe.
Przystanki zgodnie z założeniami mają pozostać w dotychczasowych lokalizacjach. Jeśli jest taka możliwość – mają zostać zaprojektowane perony dla obydwu kierunków ruchu. Przewidziano też dwie pary nowych przystanków – między Krakowską i Krańcową oraz w rejonie skrzyżowania z Juszczakiewicza. Wszystkie przystanki powinny być wyposażone w wiaty – co najmniej trzyprzęsłowe, dobrze chroniące przed warunkami atmosferycznymi, z dodatkowym przesłonięciem od frontu. Jeśli nie ma miejsca na dwie wiaty, miałaby stanąć jedna wspólna wiata dla dwóch kierunków. W rejonie zajezdni Brus sugerowany jest indywidualny wzór wiaty, będący np. repliką obiektów historycznych. Przystanki tramwajowe, a w rejonie skrzyżowania z Krakowską także autobusowe, mają być wyposażone w tablice informacji pasażerskiej, pozwalające na wyświetlanie 2-3 odjazdów. W miarę możliwości tablice powinny być zintegrowane z wiatą. Geometria drogi i torowiska powinna być projektowana z założeniem maksymalnego zachowania terenów zielonych, drzew i krzewów, a także wygospodarowania miejsca na perony tramwajowe i dojścia.
Założono modernizację sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z Krakowską. Wykonawca ma też przeanalizować zasadność budowy sygnalizacji na przejściach dla pieszych. Na odcinkach jednotorowych sygnalizacja powinna działać na zasadzie bramek zliczających. Przewidziano też budowę nowej podstacji w postaci nowego budynku lub obiektu kontenerowego. Wykonawca powinien przeanalizować zlokalizowanie nowej podstacji w rejonie zajezdni Brus.
Termin składania ofert mija 31 marca. O wyborze zdecydują cena (60%) oraz gwarancja i rękojmia na prace projektowe (40%). Przedmiot zamówienia miałby zostać zrealizowany do końca października 2020 r.
W marcu 2019 r.
został wstrzymany ruch tramwajów do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Wkrótce też
dojazd straciła zajezdnia tramwajów zabytkowych na Brusie. Zdemontowana została s
ieć trakcyjna. W I kwartale przetarg na remont torowiska
planuje Konstantynów Łódzki. Zamówienie będzie realizowane w formule projektuj i buduj.