Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: „Złe miasto” chce powstrzymać degradację

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2016-11-23 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: „Złe miasto” chce powstrzymać degradację
fot. Roman Czubiński
Rewitalizacja obszarowa centrum Łodzi rozpocznie się w najbliższych miesiącach. Obejmie nie tylko remonty budynków oraz działania społeczne, ale i zadania związane z transportem. O związanych z nią wyzwaniach mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Tomasz Bużałek z Biura Strategii Miasta. Łódzki projekt rewitalizacyjny był największym z omawianych podczas sesji.

Przedstawiciel UMŁ rozpoczął wystąpienie od przypomnienia łatki „złego miasta”, która przylgnęła do Łodzi jeszcze w XIX wieku, jednak dziś oznacza co innego, niż w czasach burzliwego rozwoju łódzkiego przemysłu włókienniczego. Zdaniem Bużałka geneza obecnych problemów ze strukturą społeczną oraz zaniedbaniem tkanki miejskiej sięga II wojny światowej.

Wiele dekad zaniedbań

– Miasto praktycznie nie zostało zniszczone podczas działań wojennych. W warunkach powojennego głodu mieszkań i masowej migracji z mniejszych ośrodków do miast kamienice traktowano jak zasób do wyeksploatowania i wyburzenia – mówił pracownik Biura Strategii. Efektem był drenaż społeczny z będących w coraz gorszym stanie śródmiejskich kamienic do bloków, a potem do domków jednorodzinnych za miastem lub na jego obrzeżach. – Proces ten trwał dłużej niż w Warszawie, bo terenów do wykorzystania było więcej – zaznaczył prelegent. Łącznie ścisłe centrum opuściło kilkadziesiąt procent mieszkańców. W ślad za nimi znikały z serca miasta sklepy i punkty usługowe.

Miejsce zwolnione przez budynki zajmowały samochody kierowców dojeżdżających do centrum spoza Łodzi lub z jej peryferii oraz przeznaczona dla nich infrastruktura. „Kolonizacja centrum przez samochody” miała charakter przewlekłej choroby, napędzanej przez degradację śródmieścia i do niej prowadzącej. Powstrzymanie i odwrócenie negatywnych zjawisk jest celem, jaki postawili sobie twórcy programu rewitalizacji obszarowej centrum Łodzi.

– Łódź jest w przededniu wielkich projektów kompleksowej rewitalizacji. Ich początek nastąpi w najbliższych miesiącach – poinformował Bużałek. Proces ma toczyć się wielotorowo. Jego istotnym elementem będzie wyremontowanie wszystkich kamienic w centrum, których właścicielem jest miasto. To samo czeka wiele śródmiejskich ulic i placów, które dodatkowo zostaną wzbogacone o nowe nasadzenia zieleni. Zwężanie ulic i uspokajanie ruchu ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów. W centrum pojawi się też kilka nowych ulic i pasaży, a zaniedbane dotąd przestrzenie publiczne zostaną odnowione i w niejednym przypadku zyskają zupełnie nowe funkcje. Ważną rolę odegra też ograniczanie liczby miejsc postojowych przy ulicach, możliwe dzięki budowie parkingów wielopoziomowych. Nie można zapominać o całym szeregu zadań dotyczących rewitalizacji społecznej.

Transport publiczny ma znaczenie

Przedstawiciel Urzędu Miasta podkreślił rolę związków synergicznych z innymi projektami, przede wszystkim związanymi z transportem zbiorowym. Wymienił wśród nich rozbudowę i modernizację Trasy W-Z wraz z budową węzła przesiadkowego Piotrkowska Centrum, budowę podziemnego dworca Łódź Fabryczna, zbliżającą się budowę kolejowego tunelu średnicowego ze stacją w ścisłym centrum (efektem będzie radykalne poszerzenie obszaru, z którego do dowolnego punktu w centrum będzie można dojechać w ciągu pół godziny), a także nowy model transportu publicznego, o którego założeniach (zwiększenie częstotliwości i siatki obsługiwanych ulic) pisaliśmy niedawno.

Co ważne, projekt reorganizacji komunikacji miejskiej został przygotowany przy znaczącym udziale mieszkańców Łodzi. – W jego konsultacjach wzięło udział ponad 4500 osób. Spotkania organizowano na każdym z 36 łódzkich osiedli. Masowo zgłaszano postulaty wyższej częstotliwości, natomiast głosów przeciw zamykaniu ulic i separacji ruchu tylko 7 – zwrócił uwagę Bużałek. Część drobnych elementów docelowego rozwiązania została już wprowadzona w życie.

Nawet tak szeroki projekt, jak rewitalizacja obszarowa centrum Łodzi, nie zaspokoi jednak wszystkich potrzeb. – Jesteśmy przygotowani do odnowienia maksymalnie 16 kwartałów, a jest ich w historycznym mieście ponad 100 – przyznał pracownik Biura Strategii.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak zwrócić miasto pieszym i pasażerom?

Przestrzeń

Jak zwrócić miasto pieszym i pasażerom?

Roman Czubiński 08 listopada 2016

Służewiec: Skąd wziął się Mordor?

Przestrzeń

Służewiec: Skąd wziął się Mordor?

Roman Czubiński 07 listopada 2016

Włocławek: Dalsza rewitalizacja w oparciu o Wisłę

Przestrzeń

Włocławek: Dalsza rewitalizacja w oparciu o Wisłę

Roman Czubiński 03 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5