Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich rozpoczyna w tym tygodniu budowę dwóch nowych dróg rowerowych. Późne rozpoczęcie urzędnicy tłumaczą zmianami w prawie i chęcią wykorzystania funduszy przeznaczonych w tym roku na inwestycje rowerowe. Twierdzą też, że przy pomyślnych okolicznościach drogi mogą być gotowe już na początku przyszłorocznego sezonu rowerowego.
Jedna z nowych dróg zostanie poprowadzona wzdłuż al. Bandurskiego na Karolewie i Retkini, między ul. Krzemieniecką a Wyszyńskiego. Drugi odcinek powstanie na ul. Paderewskiego na całej jej długości, między Rondem Lotników Lwowskich a Rzgowską. Obie drogi będą uzupełnieniem istniejącej sieci. Droga wzdłuż Bandurskiego będzie kontynuacją zmodernizowanej w tym roku DDR wzdłuż Trasy W-Z (al. Piłsudskiego i Mickiewicza). Droga przy Paderewskiego połączy al. Politechniki i ul. Pabianicką z ul. Rzgowską, na której ostatni odcinek DDR również niedawno zaczęto budować (część bezpośrednio stykająca się z Paderewskiego była gotowa już wcześniej).
Albo wiosna, albo połowa roku
– Na al. Bandurskiego zaplanowano przejazdy na wysokości ul. Wyszyńskiego, Wróblewskiego oraz przy hali sportowo-widowiskowej Atlas Arena. W przypadku Paderewskiego, oprócz Ronda Lotników, na drugą stronę będzie można przejechać rowerem przy Ciołkowskiego, Karpackiej i Rzgowskiej – informuje rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski.
Droga wzdłuż al. Bandurskiego będzie miała ok. kilometra długości. Paderewskiego to trasa o długości ok. 2 km. Obie drogi zostaną poprowadzone po obu stronach dwupasmowych ulic. – W myśl umowy prace na obu drogach powinny zostać zakończone najpóźniej w czerwcu 2017 r., ale liczymy, że uda się przyspieszyć oddanie ich do użytku, tak by można było korzystać z nich już wiosną – deklaruje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Przy okazji budowy dróg rowerowych zostaną wymienione także chodniki.
Lepiej późno, niż wcale
Tak późne rozpoczęcie prac jest wynikiem zmian w budżecie. – Zapowiadaliśmy te inwestycje w pierwszym kwartale bieżącego roku, jednak ze względu na uwarunkowania formalno-prawne udało się rozpocząć je dopiero teraz – tłumaczy przewodniczący Doraźnej Komisji ds. Transportu Bartosz Domaszewicz. – Najważniejsze jest jednak to, że cała pula środków przeznaczona na inwestycje rowerowe w 2016 r. zostanie dzięki temu wykorzystana. Część pieniędzy będzie jednak pochodziła także z przyszłorocznego budżetu. Stąd przyjęte przez komisję na ostatnim posiedzeniu wnioski o powiększenie budżetu rowerowego na 2017 r. o 7 mln zł – dodaje.
Radny chce, by środki zostały wykorzystane, między innymi, na podłączenie do sieci dróg rowerowych centralnej ulicy Retkini – al. Wyszyńskiego. Obecnie pracownicy ZIM kończą przygotowywanie projektu drogi rowerowej wzdłuż al. Wyszyńskiego, która zostanie z nią połączona. – Mamy nadzieję, że budowa rozpocznie się w przyszłym roku – mówi Mikołajec.