fot. Kasper FiszerPrzejście dla pieszych na pętli Północna
Na jednej z najmniej ruchliwych łódzkich pętli tramwajowych wymalowano niedawno przejście dla pieszych. Choć wyznaczanie dla nich miejsca w przestrzeni publicznej można by uznać za jednoznacznie pozytywne, dotychczas mimo braku zebry ani ruch pieszy, ani tramwajowy nie był utrudniony. Zarząd Dróg i Transportu nie wskazuje przyczyn podjętej decyzji.
Pętla tramwajowa Północna to wyjątkowe miejsce na mapie Łodzi. Leży niemal w ścisłym Śródmieściu – około kilometr od słynnej Piotrkowskiej, a jej historia od zawsze związana jest z funkcjonowaniem linii podmiejskich. Przez lata nazywana była nawet ich dworcem, bo odjeżdżały stąd kursy w kierunku Zgierza, Ozorkowa, Aleksandrowa Łódzkiego, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska, a duża poczekalnia przypominała architekturą przystanki kolejowe.
Pętla jest rozległa, a ruch – bardzo niewielki
Choć obecnie rozpoczyna tu bieg tylko jedna linia – 43 z kursami do Konstantynowa i Lutomierska – miejsce nie straciło wiele ze swojej wyjątkowości. Odnowiony i ponownie cieszący oko budynek przylega bowiem do parku Staromiejskiego (nazywanego przez łodzian parkiem Śledzia) i dobrze wpisuje się w zielony klimat okolicy. Przechadzają się tędy spacerowicze, bo parkowe ścieżki dochodzą do torów, a nawet przecinają je, by skończyć się przy ul. Północnej, od krótej kraniec wziął swoją nazwę.
Niedawno zasady korzystania z owych ścieżek uległy jednak radykalnej zmianie. W jednym miejscu na torowisku wymalowano bowiem przejście dla pieszych, co teoretycznie odbiera pieszym prawo do przekraczania ich w innym miejscu na terenie rozległej pętli. To wszystko przy ruchu tramwajowym pozostającym na poziomie marginalnym – w godzinach szczytu komunikacyjnego linia 43 obsługiwana jest raz na 22 minuty.
Miejsc, w których trzeba pilnie zorganizować ruch pieszy, nie brakuje
Czemu służyć miała owa zaskakująca zmiana organizacji – nie wiadomo. Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi nie odpowiedział nam bowiem na pytania o przyczyny podjętej decyzji. Nie wiemy też, czy ZDiT planuje wymalować pasy także na innych krańcach, na których dotychczas ruch odbywał się bezproblemowo mimo ich braku.
Pęd do regulowania wszystkiego i wszędzie wydaje się jednak bardzo zaskakujący i odległy od realnych potrzeb. W mieście nie brakuje bowiem ulic, na których pieszemu trudno jest znaleźć swoje miejsce w ciasnej przestrzeni wypełnionej przez samochody, a czasem – samochody i rowerzystów. Z pewnością pętla Północna do takich lokalizacji nie należała.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.