Komunikaty w języku angielskim, informacje o możliwych przesiadkach na najważniejszych węzłach i ostrzeżenia o wysiadaniu z pojazdu wprost na jezdnię to plany udoskonalenia systemu informacji głosowych w autobusach i tramwajach łódzkiego MPK. Przewoźnik nie dostał jednak jeszcze szczegółowych wytycznych od organizatora przewozów, który zapowiedział zmiany w obszernym raporcie.
Łódzki Zarząd Dróg i Transportu opublikował w minionym tygodniu raport z badania pod nazwą Vox Populi, które realizowane było w sierpniu i wrześniu ubiegłego roku. Dotyczyło ono kwestii funkcjonowania komunikacji miejskiej w Łodzi po zmianach z lutego 2018 r., które zostały określone jako korekta reformy komunikacyjnej, która z kolei miała miejsce w kwietniu 2017 r. Raport dotyczy jednak także kilku zagadnień niezwiązanych bezpośrednio z układem tras, w tym informacji pasażerskiej.
Pasażerowie dobrze oceniają informację pasażerską wewnątrz pojazdów
Badanie ankietowe prowadzone za pośrednictwem serwisu internetowego Urzędu Miasta Łodzi dostarczyło kilku ciekawych spostrzeżeń z zakresu informacji wewnątrz pojazdów kursujących w ramach komunikacji miejskiej. Choć ogólny jej obraz jest w oczach respondentów raczej dobry, 13 proc. ankietowanych wskazało, że zapowiedzi przystankowe są zbyt ciche, dla 8,4 proc. badanych problemem jest brak komunikatów w starszych pojazdach, a w niemal 6 proc. odpowiedzi pojawił się problem złej synchronizacji pomiędzy komunikatami a stanem faktycznym ze względu np. na błędny odczyt GPS.
W kwestionariuszach proponowano także pomysły udoskonalenia systemu informacji głosowej. Ok. 6 proc. badanych wskazało na możliwość wprowadzenia dodatkowego komunikatu z informacją o możliwościach przesiadek na najważniejszych węzłach. O jeden procent mniej głosów dotyczyło zaś wprowadzenia zapowiedzi w języku angielskim w najważniejszych punktach miasta.
Będą komunikaty o wysiadaniu wprost na jezdnię
„Warto podkreślić, iż kilka z proponowanych ulepszeń zostanie wprowadzonych po następnej sesji nagraniowej p. Tomasza Zimocha [lektora – dop. kf]” – czytamy w opracowaniu. Oprócz zapowiedzi anglojęzycznych i informacji o przesiadkach w raporcie zapowiedziano jeszcze jedną nowość: komunikaty z ostrzeżeniem o wysiadaniu na jezdnię. Takie rozwiązanie najprawdopodobniej nie funkcjonuje na żadnej innej sieci tramwajowej w Polsce.
Choć opublikowany dokument wskazuje na szybkie wdrożenie nowości, na ich rzeczywiste funkcjonowanie trzeba będzie raczej jeszcze trochę poczekać. – To jest sprawa na bardzo wczesnym etapie. Do nas nie trafiły jeszcze żadne wytyczne – mówi bowiem Bartosz Stępień z Działu Promocji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.