Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódź: Zamiast strajku będą podwyżki. Niestety, dla pasażerów też

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódź: Zamiast strajku będą podwyżki. Niestety, dla pasażerów też
fot. Roman Czubiński
Zapowiadany na poniedziałek strajk motorniczych i kierowców łódzkiego MPK nie dojdzie do skutku. Związkowcy porozumieli się z zarządem co do postulowanych przez siebie podwyżek. Koszty zostaną jednak przerzucone na podróżnych.

O porozumieniu poinformował prezes MPK. Porozumienie kończące spór zbiorowy podpisano – według niego – dziś przed południem. Postulaty płacowe związkowców zostały spełnione. – Pracownicy od 1 września dostaną podwyżkę stawki godzinowej o 2 zł, a miesięcznej – o 340 zł – mówi Papierski. Strona związkowa ustąpiła, przynajmniej na razie, w sprawie daty wyrównania: wynagrodzenia według nowych zasad mają być naliczane z wyrównaniem od 1 września, a nie – jak żądali wcześniej pracownicy – od 1 czerwca.

Związki nie będą przeciw

Jeszcze przed kilkoma dniami – jak pisaliśmy – przedstawiciele MPK zarzekali się, że pieniędzy na podwyżkę nie ma. Dodatkowych środków nie znaleziono też w budżecie miasta. Co więc uległo zmianie? – Mamy obietnicę związków zawodowych, że nie ustosunkują się negatywnie do propozycji podwyżek cen biletów – mówi prezes.

Inaczej przedstawia ten aspekt porozumienia przewodniczący „Solidarności” MPK Łódź Andrzej Szymczak. – O wydawaniu opinii w sprawie podwyżek decydują struktury regionalne. Prawdopodobnie przyjmą one po prostu podwyżki cen do wiadomości – przewiduje związkowiec.

Jeszcze rzadsze kursy? Być może...

Właśnie przerzucenie kosztów na pasażerów MPK jest, według prezesa – oprócz ograniczania liczby kursów – jedynym możliwym sposobem wygospodarowania funduszy na podwyżki. Nie jest wykluczenie połączenie w jakimś stopniu tych dwóch kierunków. Bilety mają podrożeć o ok. 10% – bilet 20-minutowy może więc wkrótce kosztować 4,40 zł. Konkretne decyzje zapadną w najbliższych tygodniach na sesji Rady Miejskiej, być może zwołanej w trybie nadzwyczajnym.

– Nie grozi nam utrata płynności finansowej. Miasto rozlicza się z nami w formie rekompensaty. Wyrażając zgodę na podpisanie porozumienia, samorząd powinien zabezpieczyć konieczne środki właśnie w rekompensacie – zapewnia Papierski. Wysokość koniecznej kwoty jest szacowana na 7 mln zł tylko w bieżącym roku.

Pasażerowie na marginesie

Czy MPK nie obawia się, że – wobec kolejnej w ostatnich latach podwyżki cen – pasażerowie odwrócą się od transportu zbiorowego? – Zawsze można snuć takie przypuszczenia. Liczymy jednak, że nie spowoduje to utraty wpływów z biletów – odpowiada prezes.

Widmo utraty pasażerów – i, w konsekwencji, jeszcze większego zakorkowania miasta oraz pogorszenia jakości życia – nie spędza snu z powiek także przynajmniej części związkowców. – O podwyżkach cen biletów lub ograniczaniu połączeń będzie decydowała Rada Miejska. Nie myślę o tym – ani też o wpływie takich działań na liczbę pasażerów – bo nie mam na to wpływu. Jako związki dbamy o interesy pracowników – deklaruje Szymczak.

Obie strony koncentrują się więc na własnych korzyściach partykularnych: dla zarządu MPK jest to wynik finansowy, dla związków – podwyżka wynagrodzeń. Nie negując ani celowości redukcji deficytu w budżecie spółki, ani potrzeby lepszego opłacania pracowników – należy z przykrością zauważyć, że partnerzy dialogu wydają się zapominać o samym celu działania komunikacji publicznej. Ryzyko odwrócenia się jeszcze większej liczby łodzian od transportu zbiorowego – który już dziś nie cieszy się w Łodzi najlepszą opinią – jest bagatelizowane lub całkiem pomijane. Żadna ze stron nie wspomina o zabiegach na rzecz poprawy efektywności połączeń tramwajowych i autobusowych – choć konkretne propozycje takich działań są wysuwane przez organizacje pozarządowe od dawna. Nie słychać też o planach rezygnacji z przeskalowanych i kosztownych miejskich inwestycji, takich jak zapowiadana budowa nowego gmachu Urzędu Miasta w Nowym Centrum Łodzi – choć taki krok mógłby uwolnić w kolejnych latach duże środki w napiętym miejskim budżecie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij