Graficzne przedstawienie położenia przystanku i przebiegu linii, nowy wzór rozkładów jazdy, a także duże i czytelne tablice z nazwami przystanków – to elementy nowego wzoru informacji pasażerskiej, jakie wejdą w życie wraz z nowym układem linii. Władze Łodzi chcą, by od 2 kwietnia, wzorem miast zachodnich, informacja pasażerska – dotąd, jak przyznają, wątpliwej jakości – była lepsza, prostsza i bardziej czytelna. Nowa informacja pasażerska ma nie tylko ułatwić podróżowanie obecnym użytkownikom transportu zbiorowego, ale i przekonać do niego nowych pasażerów.
– Osoby, które na co dzień nie przemieszczają się autobusami i tramwajami, powinny mieć szansę dowiedzieć się, dokąd i jak szybko mogą nimi dojechać. Odnalezienie się w przestrzeni i dojazd z punktu A do B powinien być jak najprostszy, także dla kogoś, kto nie zna Łodzi – streszcza podstawowe założenia nowego systemu dyrektor Biura Prezydenta Miasta Tomasz Piotrowski.
Inspiracja: Londyn
Nowa informacja pasażerska opiera się na trzech elementach. Pierwszym z nich jest nowa tablica informacyjna, zawierająca nazwę danego przystanku i numery linii, które z niego odjeżdżają. Drugi – to nowe rozkłady jazdy o zdecydowanie większym kroju pisma. – To ukłon w stronę wszystkich pasażerów, ale przede wszystkim seniorów, którzy często zgłaszali, że dotychczasowe rozkłady było im trudno odczytać – tłumaczy Piotrowski. Ważną zmianą jest nowa forma podania informacji o czasie przejazdu między przystankami: zamiast tabelki po lewej stronie rozkładu pojawi się pozioma „choinka” w formie zbliżonej do tej znanej z wewnętrznej strony bocznych tablic informacyjnych w łódzkich tramwajach.
– Ostatni, trzeci element to wzorowana na rozwiązaniach londyńskich geotargetowana informacja graficzna na temat konkretnego przystanku. Chodzi o dane na temat tego, gdzie jesteśmy, w jakich kierunkach możemy pojechać, oraz schemat nowego systemu transportowego – kończy przedstawiciel UMŁ. Przynajmniej przez pierwszy okres działania nowego układu linii jego schemat będzie wyświetlany w dużych, podświetlanych po zmroku gablotach reklamowych, by zapewnić jak największą rozdzielczość i ułatwić znalezienie niezbędnych informacji. Mieszkaniec będzie mógł dzięki temu zobaczyć, na jakie linie może się przesiąść po wyjściu z pojazdu na dalszym odcinku jego trasy.
1100 nowych kompletów
Nowy system informacji w istocie wydaje się o wiele czytelniejszy i bardziej przejrzysty od dotychczasowego. Władze miasta zamierzają wyposażyć w niego ok. 800 przystanków z nowszymi typami wiat. Starsze wiaty na pozostałych ok. 300 przystanków będą systematycznie, lecz w miarę możliwości finansowych wymieniane, tak by również mogły pomieścić nowy wzór informacji pasażerskiej. Nie wszystkie elementy nowego systemu będą jednak mogły znaleźć zastosowanie w tych miejscach, gdzie w ogóle brakuje wiat, a jedyną infrastrukturą przystankową jest słupek.
Informowanie o nowej siatce połączeń nie ograniczy się jednak do samej zmiany wystroju przystanków. Przed 2 kwietnia każdy mieszkaniec Łodzi znajdzie w skrzynce pocztowej broszurę z informacjami o nowym systemie transportowym. Na marginesie warto zauważyć, że podobną metodę można było zastosować już podczas zapowiadania spotkań konsultacyjnych w sprawie reformy komunikacyjnej – nie byłoby wtedy zapewne głosów łodzian twierdzących, że o spotkaniu na swoim osiedlu dowiedzieli się dopiero po jego zakończeniu.