fot. Roman CzubińskiWojska Polskiego przy Franciszkańskiej
Trudno przewidzieć, jak długo z ruchu tramwajowego wyłączona będzie ul. Franciszkańska w Łodzi. Nie doszło bowiem do planowanego pierwotnie na koniec 2021 r. przywrócenia jej obsługi dzięki linii wahadłowej. Ma to związek z przedłużającym się procesem likwidowania skutków częściowego zawalenia się kamienicy w innym rejonie miasta.
Wśród ulic wyłączonych od dłuższego czasu z ruchu tramwajowego na terenie Łodzi znajduje się Franciszkańska łącząca Śródmieście z Bałutami. Nie jest to najważniejszy ciąg międzydzielnicowy, jednak ma on spore znaczenie w obsłudze rejonu pl. Kościelnego. Siłą rzeczy nieczynny jest zresztą także fragment ul. Wojska Polskiego pomiędzy Franciszkańską a wspomnianym placem. „Dziewiątka”, która wcześniej kierowana była właśnie tą trasą, kursuje teraz równoległą do Franciszkańskiej Nowomiejską, by na pl. Wolności skręcić w Pomorską.
Uruchomienie planowanej linii wahadłowej okazało się niemożliwe
– Obecnie trudno jest przywrócić ruch na Franciszkańskiej i Wojska Polskiego, bo mamy rozkopane skrzyżowanie tych dwóch ulic – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Niedawno rozpoczęła się bowiem modernizacja trasy na Doły biegnącej ul. Wojska Polskiego, ale nie w stronę pl. Wolności, a w kierunku ul. Strykowskiej. Mimo to ZDiT zapowiadał jesienią, że pod koniec 2021 r. wznowiona zostanie tramwajowa obsługa Franciszkańskiej.
Tak się jednak ostatecznie nie stało, a w tym rejonie miasta kursują wyłącznie autobusy komunikacji zastępczej. Jak tłumaczy nasz rozmówca, do tymczasowego krańca na Franciszkańskiej miały dojeżdżać tramwaje dwukierunkowe obsługujące też rejon Dworca Fabrycznego. W związku z zawaleniem się kamienicy przy ul. Kilińskiego i przedłużającym się likwidowaniem szkód i likwidacją zagrożenia budowlanego nie ma jednak obecnie możliwości uruchomienia takiego połączenia. Miasto czeka na otwarcie Kilińskiego
Należy w tym miejscu podkreślić, że tramwaje z ul. Franciszkańskiej mogłyby dojechać do skrzyżowania z czynną w ruchu tramwajowym Pomorską. Takich planów jednak obecnie nie ma. Wciąż aktualna pozostaje bowiem koncepcja utworzenia linii zastępczej w relacji Franciszkańska – Dworzec Łódź Fabryczna.
Dodajmy, że po ul. Franciszkańskiej poza „dziewiątką” nie kursuje także linia nr 5. Na jej aktualny przebieg wpływ ma jednak także zamknięcie wspomnianego odcinka ul. Kilińskiego w rejonie zawalonej kamienicy oraz skrzyżowania Kilińskiego z Przybyszewskiego w południowej części miasta. W efekcie aktualny przebieg ma niewielki związek ze stałym układem tras.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.