Niewielka inwestycja planowana przez łódzki Zarząd Dróg i Transportu może znacząco usprawnić poruszanie się rowerem po Łodzi w wielu relacjach. Chodzi o dobudowę półkilometrowego odcinka drogi rowerowej, który wyprostuje trasę przejazdu wzdłuż ul. Drewnowskiej. Dotychczasowy układ drogi, wymuszający na rowerzystach aż dwukrotne przekraczanie jezdni na prostym odcinku, był przedmiotem ostrej krytyki od samego momentu wybudowania w roku 2007.
- Chcemy doprowadzić do tego, by droga po północnej stronie zachowywała ciągłość - mówi Justyna Rędzikowska z Zarządu Dróg i Transportu. ZDiT ogłosił przetarg, w którym otwarcie ofert przewidziano na 30 czerwca. Czas przeznaczony na realizację zadania będzie wynosił 75 dni od daty podpisania umowy. - Odcinek, który chcemy wybudować, będzie miał długość 500 metrów. Równoległy kawałek drogi rowerowej po stronie południowej będzie jednak pozostawiony. Będzie on zbierał ruch z pobliskiej szkoły oraz centrum handlowego "Manufaktura" - dodaje Rędzikowska.
Przedstawiciele ZDiT nie chcą podawać kosztorysu przed wyborem wykonawcy. - Przy okazji wymienimy także chodniki. Będą one oddzielone od drogi rowerowej opaską z kostki granitowej, tak by ułatwić poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Przy remontowanym odcinku wykonamy też nowe nasadzenia i przeprowadzimy rekultywację obecnej zieleni - zapowiada rzecznik ZDiT Tomasz Andrzejewski.
Jak twierdzi rzecznik, inwestycja jest przejawem zmiany stosunku łódzkiego magistratu do polityki rowerowej. - Po dziesięciu latach od budowy drogi rowerowej przy Drewnowskiej chcemy podejść do tematu na nowo, tak by infrastruktura spełniała przyjęte przed kilkoma laty miejskie standardy. Wcześniejsza inwestycja była zaprojektowana zgodnie ze sztuką, która obowiązywała w tamtym okresie. Dziś widzimy potrzebę i możliwość zmian - zapewnia Andrzejewski.
Nowy odcinek DDR będzie poprawiał bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerem. - Rowerzyści nie będą musieli korzystać z niewygodnych przejazdów przez Drewnowską. Do tej pory układ drogi rowerowej prowokował niektórych do jazdy rowerem po jezdni - przyznaje rzecznik ZDiT. Trasa wzdłuż Drewnowskiej jest dość popularna, łączy bowiem chętnie odwiedzane przez łodzian miejsca rozrywki i wypoczynku. Już niebawem po północnej stronie będzie można dojechać aż do alei Włókniarzy i dalej w stronę parku na Zdrowiu. Jest również częścią trasy na Złotno oraz jednego z kilku ciągów łączących centrum z Teofilowem.
Ulica Drewnowska nie jest jedynym miejscem w Łodzi, w którym infrastruktura rowerowa nagle się kończy lub zmusza rowerzystów do dziwnych manewrów. Rzecznik ZDiT zapewnia, że toczą się prace nad zmianą tego stanu. - Przy przebudowach lub tworzeniu nowych dróg rowerowych staramy się, by droga biegła po jednej stronie, a jej przebieg powodował jak najmniej konfliktów rowerzystów z innymi uczestnikami ruchu. Obecnie projektujemy przebudowę istniejącej i budowę nowej drogi rowerowej wzdłuż ciągu ulic Zachodniej i Zgierskiej. Są tam pewne miejsca, przez które trudno przejechać rowerem, takie jak skrzyżowanie Zachodnia - Ogrodowa, gdzie droga rowerowa urywa się na barierce przy Pałacu Poznańskiego. Tam, gdzie to możliwe, staramy się poprawić przejazd, by był on wygodny i bezpieczny - mówi rzecznik ZDiT, twierdząc, że konkretne rozwiązania zostaną wskazane w opracowywanym właśnie projekcie. Również droga przy Rokicińskiej na Widzewie, dziś prowadząca prosto na betonową barierę, przy okazji
modernizacji ulicy zostanie przedłużona aż do Andrespola, gdzie połączy się z istniejącą infrastrukturą.