Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Prace na Wojska Polskiego od 2019 r. Będzie też więcej środków UE na tabor

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-03-08 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Prace na Wojska Polskiego od 2019 r. Będzie też więcej środków UE na tabor
Łódź Marysin - w przyszłości obok przystanku ma powstać pętla tramwajowafot. Zorro2212, CC BY-SA 3.0
Prace budowlane przy modernizacji i przedłużeniu linii tramwajowej na Doły mogą rozpocząć się w połowie przyszłego roku – wynika z zapowiedzi przedstawicieli Urzędu Miasta. Przebudowa torowiska wzdłuż Wojska Polskiego i Strykowskiej oraz budowa nowego odcinka do przystanku kolejowego ma kosztować 114 mln zł. Padły też zapowiedzi przyznania Łodzi dodatkowych funduszy na zakup niskopodłogowych wagonów.

Łódzki Urząd Marszałkowski oficjalnie ogłosił wczoraj przesunięcie ok. 100 milionów złotych z transportu multimodalnego poza siecią TEN-T – gdzie nie było chętnych do skorzystania – na transport niskoemisyjny. – Pozwoli to dofinansować bardzo dobre projekty, które po pierwszym rozdaniu znalazły się na liście rezerwowej. Wartość dofinansowania unijnego dla wartego 114 mln zł projektu łódzkiego to 74 mln zł. Korzyścią będzie kolejna poprawa jakości transportu tramwajowego w Łodzi oraz skomunikowanie z koleją aglomeracyjną – mówi marszałek Witold Stępień.

Przebudowa potrzebna od dawna

– Wojska Polskiego, jeden z ważniejszych ciągów komunikacyjnych w mieście, to ulica, której przebudowy mieszkańcy domagali się od lat – podkreśla prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Jak dodaje, za inwestycją przemawiają zarówno względy bezpieczeństwa, jak i społeczne – po zużytej infrastrukturze mogą kursować tylko wysokopodłogowe wagony generacji 805N, nieprzystosowane do potrzeb licznie zamieszkujących tę okolicę osób starszych. Zdegradowana jest również nawierzchnia jezdni.

Zarząd Inwestycji Miejskich dysponuje dziś koncepcją wykonania 4-kilometrowego odcinka torowiska oraz 2 km drogi. Na całej długości, począwszy od ul. Franciszkańskiej, tory tramwajowe będą odseparowane od jezdni (zostaną przesunięte na jej północną stronę). ZIM planuje wykonać je jako torowisko zielone. Przystanki będą miały wysokie perony. Wszystkie skrzyżowania po drodze zostaną przebudowane, być może wraz z punktowym poszerzeniem. Elementy infrastruktury, które zostały wymienione w ostatnich latach, mają zostać wykorzystane. Istniejąca droga rowerowa zostanie wydłużona na zachód, do Franciszkańskiej, częściowo jako ciąg pieszo-rowerowy.

Jakie rozwiązania w węźle?

Największe zmiany nastąpią jednak na końcu trasy, w rejonie skrzyżowania Strykowska – Inflancka. Linia zostanie wydłużona od obecnej pętli w rejon przystanku kolejowego Łódź Marysin. – Zakładamy integrację z koleją. Pod ul. Inflancką linia tramwajowa przejdzie wąskim tunelem. Pod wiaduktem znajdą się przystanki tramwajowe, z których będzie można szybko dojść na perony kolejowe – zapowiada wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Na południe od Inflanckiej zostanie wybudowany parking „Parkuj i Jedź”.

Z przedstawionych przez Urząd Miasta wizualizacji wynika jednak, że wygoda przesiadania się z pociągu na tramwaj może pozostawiać wiele do życzenia. Czy węzeł przesiadkowy na Marysinie nie okaże się kolejną inwestycją, w której dobre założenia zostaną popsute na etapie realizacji? – Nie zawsze da się umieścić przystanki tramwajowe i kolejowe tuż obok siebie. Na etapie projektu węzeł zostanie tak rozwiązany, żeby przesiadający się pasażerowie nie napotykali barier architektonicznych mimo różnicy wysokości. Lokalizacja peronów może zmienić się na etapie projektu. Będziemy starali się maksymalnie zbliżyć do siebie oba środki komunikacji – zapewnia wicedyrektor ZIM. Jak dodaje, kształt pętli przy torach kolejowych jest na razie zarysowany bardzo ogólnie.

Kolejny zastrzyk wagonów dla MPK?

Już dziś miasto ma zabezpieczony w budżecie cały wkład własny. – Wkrótce spodziewamy się podpisać umowę o dofinansowanie – deklaruje Mikołajec. ZIM planuje zakończenie prac w roku 2021 – będzie to wymagało aneksowania w stosunku do projektu złożonego blisko rok temu, w którym przewidziano finalizację w 2020 r. Zadanie będzie miało formę „projektuj i buduj”. Projektowanie rozpocznie się w tym roku i potrwa co najmniej przez rok – prace projektowe będą wymagały uzgodnień z wieloma jednostkami w mieście. W połowie 2019 r. rozpoczną się prace budowlane, które mogą zająć od półtora roku do 2 lat.

Zielone światło dla przebudowy trasy na Doły to nie jedyna dobra wiadomość dla Łodzi. W ramach środków już poprzednio przeznaczonych dla Łodzi na wniosek władz miasta Urząd Marszałkowski przesunął 21 mln euro w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych z termomodernizacji na zakup taboru tramwajowego. – Będziemy wnioskować o zakup nowego taboru. To konieczne, jeśli chcemy przekonać mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego – podkreśla Zdanowska.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzkie: Będą dodatkowe fundusze w RPO na komunikację

Komunikacja

Łódzkie: Będą dodatkowe fundusze w RPO na komunikację

Roman Czubiński 07 marca 2018

Łódź: Nowe plany miejscowe ułatwią rewitalizację

Przestrzeń

Łódź: Nowe plany miejscowe ułatwią rewitalizację

Roman Czubiński 06 lutego 2018

Łódź: Torowisko na Wojska Polskiego w złym stanie

Komunikacja

Łódź: Torowisko na Wojska Polskiego w złym stanie

Kasper Fiszer 30 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS