Więcej taboru zabytkowego na ulicach Łodzi to zapowiedź miasta na tegoroczny sezon wakacyjny. Nowością ma być uruchomienie specjalnej linii autobusowej. Rozszerza się też grono instytucji współpracujących z magistratem przy organizacji przejazdów.
Od 2003 r. w Łodzi funkcjonuje tramwajowa linia turystyczna – początkowo uruchamiana przez MPK-Łódź we współpracy z Klubem Miłośników Starych Tramwajów, później przez Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, MPK i KMST. Trasę obsługiwał zawsze skład 5N-5ND należący do miejskiego przewoźnika. Formuła organizacyjna ulegała pewnym zmianom, co przekładało się także na taryfę biletową (początkowo obowiązywał osobny cennik, później linię turystyczną włączono do standardowej taryfy miejskiej).
Zabytkowe tramwaje nie dojadą na Zdrowie, ale i tak pojawią się na ulicachRóżny był także przebieg trasy. „Enką” można było dojechać m.in. do dawnej zajezdni Dąbrowskiego, na pętlę Marysin-Warszawska, do Konstantynowa Łódzkiego czy do Lutomierska. Niezmiennie historyczny tramwaj obsługiwał jednak Zdrowie, duży kompleks parkowy w dzielnicy Polesie położony przy ul. Konstantynowskiej, do którego przylega miejski ogród zoologiczny, a niedaleko znajduje się też ogród botaniczny. Od kilku miesięcy trasa biegnąca do pętli o nazwie tożsamej z nazwą parku jest jednak nieczynna –
ma to związek z trwającą budową podziemnej stacji kolejowej Łódź-Ś©ódmieście.
Jak zapewnia jednak główny organizator przejazdów historycznym taborem, również w tym roku stare pojazdy komunikacji miejskiej wyruszą na ulice Łodzi. Będzie ich też więcej niż dotychczas. – Szykujemy nową formułę linii turystycznych. Utworzone zostaną dwie linie obsługiwane wyłącznie taborem zabytkowym – zapowiada Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT (w ostatnich latach skład 5N-5ND kursował jako jedna z brygad na liniach zwykłych – 43 albo uruchamianej w okresie letnim T1).
Więcej podmiotów zaangażowanych w linie turystyczne – Nowością w naszym mieście będzie linia autobusowa – zapowiada nasz rozmówca, zaznaczając, że nadal funkcjonować będzie też turystyczna linia tramwajowa. Połączenia będą organizowane przez ZDiT we współpracy nie tylko z KMST i MPK, ale także z Tomaszem Adamkiewiczem (właścicielem wagonów 5N i Sanok) oraz grupą Czerwony Ikarus (ta dysponuje ikarusem 260.04). Klub Miłośników Starych Tramwajów eksploatuje zaś wagony 803N w wersji niezmodernizowanej oraz zmodernizowanej w warsztatach dawnej spółki MKT na Helenówku.
Nie wiemy jeszcze, które dokładnie tramwaje i autobusy wyjadą na linie oraz jakie będą obsługiwać trasy. – Dopinamy wszystko na ostatni guzik – tłumaczy Tomasz Andrzejewski. – Mam nadzieję, że nowa formuła przypadnie łodzianom i gościom odwiedzającym nasze miasto do gustu – dodaje.