Zmiany wprowadzane przez Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi są przynajmniej częściowym zaskoczeniem. Obok zapowiadanego już rozszerzenia listy przystanków na żądanie po wakacjach zmieniona zostanie częstotliwość kursowania niektórych połączeń tramwajowych. Ósemka, dwunastka i osiemnastka pojadą istotnie częściej niż przed wakacjami, zmniejszy się zaś liczba kursów linii nr 16.
Urząd Miasta Łodzi zapowiedział niedawno, że
wraz z początkiem roku szkolnego wyznaczy szereg nowych przystanków na żądanie. Prace nad wyborem konkretnych lokalizacji już się zakończyły i magistrat przedstawił pełną listę tych miejsc postoju, które zmienią swój charakter. Dotychczas rozwiązanie to stosowano praktycznie wyłącznie na liniach peryferyjnych. Od początku września symbol NŻ zostanie dodany także do nazw przystanków dla linii głównych, w tym na ulicach o dużym natężeniu ruchu, ale w punktach charakteryzujących się mniejszą wymianą podróżnych.
Proste zasady korzystania z 90 nowych przystanków na żądanie – Uruchomione zostanie na terenie miasta 90 nowych przystanków na żądanie – zapowiada Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Na liście znalazły się przystanki przy ulicach 6 sierpnia, 11 listopada, Augustów, Bartoszewskiego, Bednarskiej, Czerwonej, Doły, Drewnowskiej, Franciszkańskiej, Dubois, Kniaziewicza, Kaczeńcowej, Krokusowej, Krakowskiej, Liściastej, Lodowej, Maratońskiej, Maczka, Mickiewicza (ciąg W – Z), Niciarnianej, Nowe Sady, Okulickiego, Pomorskiej, Poronińskiej, Popiełuszki, Północnej, Przybyszewskiego, Romanowskiej, Rewolucji, Rzgowskiej, Skrzydlatej, Sienkiewicza, Służbowej, Śląskiej, Śnieżnej, Tamka, Telefonicznej, Traktorowej, Tuwima, Tymienieckiego, Waltera-Jankego i Wydawniczej. Przynajmniej jeden przystanek o nowym charakerze będzie więc znajdował się na trasie znacznej części linii autobusowych w mieście.
– Zaaady korzystania z przystanków na żądanie są bardzo proste – przekonuje przedstawiciel magistratu. – Jeśli chcemy wsiąść do autobusu, wystarczy, byśmy byli w widocznym dla kierowcy miejscu – przypomina. W celu wyjścia z pojazdu należy nacisnąć przycisk przy drzwiach. W Łodzi zrezygnowano więc z wymogu np. machania do nadjeżdżającego autobusu.
Kilka linii tramwajowych z istotnie większą częstotliwościąRównież 1 września miasto wdroży także szereg innych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Wiele z nich polega na odwróceniu korekt wprowadzonych na okres wakacji. Większość linii tramwajowych i autobusowych zacznie więc znów funkcjonować w takcie 12-minutowym. Warto wspomnieć, że w przypadku tramwajowych linii 8 i 12 zaplanowano dodatkowe kursy w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego, które dogęszczą częstotliwość odjazdów do sześciu minut. To nowość w porównaniu z rozkładem jazdy obowiązującym do czerwca.
Jednocześnie wprowadzone zostanie długo oczekiwane rozszerzenie oferty na linii nr 18. Łączy ona osiedle Retkinia m.in. z węzłem Piotrkowska-Centrum i z dworcem Łódź Fabryczna, stanowiąc także jedyne bezpośrednie połączenie pomiędzy tymi dwoma punktami. „Osiemnastka” stanie się wreszcie linią całodzienną, choć z ograniczoną poza szczytem częstotliwością odjazdów wynoszącą 24 minuty. Są jednak i zmiany idące w drugą stonę: tylko rano i popołudniu funkcjonować będzie linia 16 komunikująca osiedla Teofilów i Żabieniec ze Starym Polesiem, osiedlem Politechniki i Górną.