Do niedawna nie było wiadomo, co z inwestycjami dla komunikacji miejskiej, które są w planach łódzkiego magistratu. Teraz wiemy już więcej. Ruszają przede wszystkim opóźnione projekty w ramach drugiej fazy "Tramwaju dla Łodzi". A to jeszcze nie koniec.
Do tej pory wiadomo było, że dofinansowanie w wysokości 87 mln złotych otrzymał
projekt przebudowy trasy tramwajowej na ul. Warszawskiej. Z kolei na dofinansowanie w wysokości 118 mln zł mogą liczyć
inwestycje na ulicach Zielonej i Legionów. Zielone światło do złożenia wniosku przez miasto dał pod koniec kwietnia zarząd województwa łódzkiego.
Jak się łatwo zorientować nadal niejasny status miały inwestycje na ulicach Aleksandrowskiej, Rzgowskiej, Srebrzyńskiej czy w Nowym Centrum Łodzi. Tutaj miasto cały czas czekało na formalną ocenę wniosków lub na możliwość złożenia wniosku. Ten ostatni tryb dotyczy ul. Srebrzyńskiej.
Tramwaje w Łodzi. Co z Aleksandrowską, Rzgowską i Grohmanów? – Druga faza "Tramwaju dla Łodzi", tu mamy umowę w trakcie podpisywania. Umowę o dofinansowanie mamy również na ulicę Warszawską. Wszystkie inne linie są w trakcie oceny – tak tłumaczyła na początku czerwca Karolina Włodarska, zastępczyni dyrektora Biura Strategii Miasta UMŁ. – Ta ocena może wydawać się, że trwa długo, natomiast to są bardzo skomplikowane projekty i Centrum Unijnych Projektów Transportowych potrzebuje sporo czasu, żeby je odpowiednio zweryfikować.
Kiedy można było spodziewać się, że procedury związane z wnioskami potrwają jeszcze przynajmniej długie tygodnie. Okazało się, że sytuacja z tym związana zmieniła się w przeciągu ostatnich kilku dni. To oznacza przyspieszenie realizacji kilku inwestycji, chociaż nie wszędzie przełoży się to na widok koparek czy betoniarek.
– Jesteśmy już po pozytywnej ocenie [wniosków] jeżeli chodzi o ulice Aleksandrowską i Rzgowską od Kurczaków do białego kościoła. Te projekty mają już przyznane dofinansowanie i w tej chwili będzie już przygotowywana umowa o dofinansowanie na nie – potwierdził w rozmowie z "Transportem Publicznym" Grzegorz Nita ze spółki Łódzkie Inwestycje.
Kolejne inwestycje transportowe ruszą jeszcze w tym roku W związku z tym można już określić wstępny harmonogram prac na najbliższe miesiące. – W przypadku Broniewskiego, Kilińskiego [od Broniewskiego do Śląskiej] i Rzgowskiej [od Dąbrowskiego do Broniewskiego] to wszystko zależy od tego, kiedy podpiszemy umowę. Myślę jednak, że rozpoczęcie prac możliwe jest najpóźniej w okolicach września tego roku – ocenia Grzegorz Nita.
Na wiosnę 2026 roku ma z kolei ruszyć budowa trasy w Nowym Centrum Łodzi. Chodzi o odcinek pomiędzy ulicami Tramwajową a Kopcińskiego przez Nowowęglową, Wierzbową i Grohmanów. Wcześniej, bo jeszcze w tym roku będzie ogłoszony przetarg na wykonawcę prac budowlanych.
Przedstawiciel spółki ŁI w dalszej kolejności wymienia rozpisanie przetargów na wykonawców inwestycji w ulicach:
- Warszawskiej (odcinek: rondo Powstańców 1863 r. – Wycieczkowa)
- Aleksandrowskiej (odcinek: Woronicza – Szczecińska + węzeł Łódź Żabieniec), Rzgowskiej (odcinek: Paderewskiego – Kurczaki + krańcówka)
- Zielonej (odcinek: Wólczańska – Włókniarzy + węzeł przesiadkowy)
- Legionów (odcinek: Żeligowskiego – Włókniarzy)
Plan jest taki, żeby nastąpiło to jeszcze w 2025 roku. W odległej perspektywie jest natomiast na razie ul. Srebrzyńska, gdzie nie ma jeszcze wskazanego terminu do złożenia wniosku. Tutaj procedura będzie podobna, jak w przypadku ulic Zielonej i Włókniarzy.
Zaczęło się od Wielkich Konsultacji Tramwajowych Lista kilku ważnych inwestycji miasta dla transportu publicznego, była omawiana przez Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, w czasie
spotkań pod hasłem "Wielkie Konsultacje Tramwajowe". Uczestniczyli w nim przede wszystkim mieszkańcy poszczególnych rejonów Łodzi, ale także radni miejscy czy osiedlowi.
W lutym i marcu 2023 roku mieszkańcy poznali ogólne zarysy poszczególnych koncepcji przygotowanych przy udziale Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. Mieszkańcom prezentowali je pierwszy wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik i ówczesny wicedyrektor ZDiT Maciej Sobieraj. Urzędnicy przy dalszych pracach nad inwestycjami, mieli brać pod uwagę sugestie łodzianek i łodzian, które przekazywali na spotkaniach.