Dwie weekendowe linie specjalne (autobusowa i tramwajowa), wzmocnienie dwóch istniejących i utworzenie nowego wariantu kolejnej – to plany władz Łodzi związane z obsługą komunikacyjną miejskich atrakcji turystycznych podczas wakacji. Na jedną z brygad linii tramwajowej T1 zostanie skierowany zabytkowy tabor. Na razie nie jest jednak możliwy dojazd tramwajem do zajezdni muzealnej Brus, w której zgromadzono największą w Łodzi kolekcję zabytkowego taboru.
Najważniejsza łódzka weekendowa linia turystyczna będzie w tym sezonie, jak co roku uruchamiana wspólnie przez MPK oraz Klub Miłośników Starych Tramwajów. Przewoźnik zapewni tabor do jej obsługi (w tym zabytkowy skład 5N+5ND), a stowarzyszenie – obsługę konduktorską, wykonywaną przez swoich członków na zasadzie wolontariatu. W poprzednich latach funkcję linii turystycznej pełniła jedna z brygad podmiejskiej linii 43 do Lutomierska, jednak w tym roku wobec zawieszenia ruchu na odcinku podmiejskim nie było to możliwe. Kursy linii T1 między pętlą Zdrowie a dworcem Łódź Fabryczna będą odbywały się co 20 minut w każdą sobotę i niedzielę aż do 1 września, jednak tylko w niedziele na jednej z brygad będzie można spotkać zabytkowy tabor.
W kierunku dworca linia będzie kursowała najkrótszą możliwą trasą (przez ul. Zieloną i Narutowicza), natomiast w stronę Zdrowia pojedzie okrężną drogą przez al. Piłsudskiego, przystanek przesiadkowy Piotrkowska Centrum i al. Kościuszki. Nie będzie na razie możliwy dojazd tramwajem
do zajezdni muzealnej Brus. Ze względu na warunki pogodowe obniżyła się sieć trakcyjna. – Prowadzimy rozmowy z MPK na temat przywrócenia możliwości dojazdu – informuje rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski. Połączenie z resztą miejskiej sieci ma duże znaczenie – w zajezdni stacjonuje cały tabor zabytkowy będący własnością KMST.
Wspomniany skład zabytkowy przeszedł w ostatnich miesiącach kompleksowy remont w Zakładzie Techniki MPK. W ubiegłym roku prowadzono prace przy wagonie silnikowym, a w bieżącym – przy doczepie, która powróciła do zajezdni dopiero w ubiegłym tygodniu. – Zakres prac obejmował wymianę powłok lakierniczych, odnowienie wnętrza i remont mechanizmów podwozia oraz silnika – wylicza Bartosz Stępień z MPK. To pierwsza okazja do przejazdu odremontowaną doczepą (wagon silnikowy brał już udział m. in. w paradzie z okazji 120-lecia łódzkich tramwajów). W środku jedyny dysonans stanowią współczesne kasowniki – ich montaż był konieczny, ponieważ na linii obowiązuje zwykła taryfa biletowa lokalnego transportu zbiorowego.
Inne linie rekreacyjne to autobusowa T2, której okólna trasa łączy dworzec Łódź Kaliska z łódzkim ogrodem zoologicznym i botanicznym oraz aquaparkiem przy al. Unii Lubelskiej. By ułatwić dojazd na kąpielisko w Arturówku i do Lasu Łagiewnickiego, postanowiono zagęścić na okres wakacji rozkład jazdy linii 85B. Autobusy z dworca Łódź Fabryczna będą dojeżdżały w rejon „zielonych płuc Łodzi” co 20 minut (a linia 51 w weekendy – co kwadrans). Kąpielisko na przeciwległym krańcu Łodzi (staw w Parku na Młynku) będzie z kolei obsługiwane co 40 minut przez nowy wariant linii autobusowej 55. Od 1 lipca kursy oznaczone jako 55B, zamiast na Dworzec Łódź Dąbrowa, pojadą na końcowym odcinku trasy na pętlę Młynek, nieużywaną liniowo od czasu reformy komunikacyjnej w kwietniu 2017 r.