Skrzyżowanie al. Śmigłego-Rydza z Dąbrowskiego zostanie przebudowane. Wymiana torów połączona ze zmianą geometrii będzie wymagała wyłączenia ruchu tramwajów na ok. trzech miesięcy. Przedsięwzięcie będzie pierwszym etapem realizacji projektu infrastrukturalno-taborowego „Tramwaj dla Łodzi”, zwanego też „Trasą W-Z 2”.
Przebudowa obejmie całą ul. Dąbrowskiego od al. Śmigłego-Rydza do Rzgowskiej. Zakres zaplanowany do wykonania w tym roku to jednak tylko wymiana torów (wraz ze zmianą układu drogowego) na wspomnianym skrzyżowaniu i na odcinku do ul. Podgórnej. ZDiT oczekuje realizacji pierwszego etapu do 14 października bieżącego roku, drugiego – obejmującego resztę prac – do 28 lutego 2017 r. Również w przyszłym roku zostaną wykonane prace wykończeniowe na samym skrzyżowaniu (zostaną one potraktowane jako zamówienie uzupełniające).
Lepsze tory, mniej kolizji
Oprócz wymiany zużytych elementów nawierzchni wykonawca będzie musiał zmienić geometrię skrzyżowania. – Torowisko zostanie przesunięte do osi jezdni. Wróci na północną stronę ulicy dopiero za ul. Podgórną – mówi K. Mikołajec. – Dzięki temu zniknie konieczność przecinania w relacji wschód – zachód torowiska przez samochody jadące w tym samym kierunku, co tramwaj. Skrzyżowanie zostanie przebudowane według nowych standardów: pojawią się przejazdy rowerowe, zmieni się geometria przejść dla pieszych. Wzdłuż Dąbrowskiego powstanie też droga rowerowa – uzupełnia rzecznik ZDiT Piotr Grabowski. Skrzyżowanie Dąbrowskiego z al. Śmigłego-Rydza ma ponadto zostać podłączone do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem.
W końcowym efekcie torowisko na całej długości ul. Dąbrowskiego zostanie odseparowane od jezdni. W okolicach skrzyżowania Dąbrowskiego – Kilińskiego trzeba będzie w tym celu wyburzyć kamienicę. Jej miejsce zajmie przesunięta jezdnia.
Miał być bieżący remont, ale...
Przetarg został już ogłoszony. Kryteria oceny ofert to w 85% cena, w 15% – okres gwarancji. Termin składania ofert upływa 30 maja. – Wykonawca powinien zostać wyłoniony w ciągu dwóch miesięcy. Aby zminimalizować utrudnienia, rozpoczniemy prace w wakacje, ale ze względu na zakres inwestycji nie zdążymy ich wtedy zakończyć – przewiduje wicedyrektor ZDiT. Ruch drogowy wzdłuż al. Śmigłego-Rydza (DK14) będzie utrzymany przez cały czas. Nie uda się natomiast utrzymać przez cały czas przejezdności ul. Dąbrowskiego, która zostanie zamknięta na kilka miesięcy.
O samym flagowym łódzkim projekcie tramwajowym do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020
pisaliśmy już na naszym portalu. Wybór przebudowy skrzyżowania Śmigłego-Rydza – Dąbrowskiego do przebudowy w pierwszej kolejności wynika z faktu, że ZDiT dysponuje już projektem budowlanym oraz niezbędnymi zezwoleniami. Inny powód to bardzo zły stan torowiska, utrudniający przejazd zarówno tramwajem, jak i samochodem. – MPK nieraz zgłaszało w związku z tym uwagi. Początkowo planowaliśmy remont bieżący, jednak zakres koniecznych prac byłby tak duży, że nie opłacałoby się przeprowadzać ich tuż przed docelową przebudową – mówi K. Mikołajec.