Spore zmiany w obsłudze zastępczych linii autobusowych za zawieszone połączenia tramwajowe do miejscowości ościennych wejdą w życie w najbliższą niedzielę. MPK przejmie od MZK Pabianice obsługę Z41 do Pabianic. Równocześnie odda jednak BP Tourowi kursy do Zgierza i Ozorkowa.
W najbliższą niedzielę wejdą w życie spore zmiany dotyczące organizacji komunikacji do Pabianic. Kursowanie linii tramwajowej 41 zostanie całkowicie wstrzymane, a zastępcze połączenie Z41, które dziś funkcjonuje w relacji Pabianice – Ksawerów,
będzie wydłużone do Łodzi. Równocześnie zmieni się przewoźnik obsługujący tę trasę. Dziś kursują tam autobusy MZK Pabianice. Spółka ta nie dysponuje jednak taborem przegubowym, a ten ma być niezbędny po przejęciu ruchu na dłuższym odcinku.
Od niedzieli MPK do Pabianic, BP Tour do Zgierza i OzorkowaZ usług podwykonawcy, którym dotychczas był Miejski Zakład Komunikacyjny Pabianice, nie będzie już korzystać MPK Łódź. – Do Pabianic pojedziemy własnymi autobusami – potwierdza Bartosz Stępień z Miejskiego Przedsięborstwa Komunikacyjnego – Łódź. W związku z tym, że już obecnie łódzkie przedsiębiorstwo zapewnia obsługę szeregu linii uruchomionych w zamian za inne zawieszone linie tramwajowe, konieczność wystawienia dodatkowych brygad mogłaby być dla firmy bardzo dużym wyzwaniem.
Równocześnie jednak MPK przestanie obsługiwać samodzielnie połączenia zastępcze do Zgierza i Ozorkowa. – 1 marca na liniach Z45 i Z46 zadebiutuje podwykonawca – potwierdza nasz rozmówca. Będzie nim spółka BP Tour, która
wygrała ogłoszony niedawno przetarg na obsługę połączeń. Wkrótce ten sam przewoźnik ma przejąć także obsługę linii zastępczych do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska.
Długa tradycja podwykonawstwaW ostatnich latach MPK korzystało z usług całego szeregu podwykonawców. W latach 2007 – 2008, kiedy przebudowywana była trasa tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, po ulicach Łodzi jeździły niebieskie autobusy bydgoskiej firmy For-Bus. Równocześnie część zadań przejęło łódzkie PKS. Do 2017 r. na peryferyjnej linii 58 (w jej różnych wariantach) zobaczyć można było natomiast pojazdy należące do zgierskiego przedsiębiorstwa Koro.
Z usług podwykonawców korzystały także spółki Międzygminna Komunikacja Tramwajowa i Tramwaje Podmiejskie, które do 2012 r. wykonywały przewozy na liniach tramwajowych do Ozorkowa oraz do Konstantynowa i Lutomierska, a także na kilku liniach autobusowych. MKT w związku z koniecznością czasowego wstrzymania kursów linii 46 zleciło obsługę połączenia zastępczego Kris-Tourowi z Tuszyna. Dla TP regularnie kursowały natomiast autobusy Es-Ka-Esu z Łodzi, a także MZK Pabianice.