Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Umowa z Solarisem podpisana, pierwsze autobusy w listopadzie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Umowa z Solarisem podpisana, pierwsze autobusy w listopadzie
fot. Mateusz War, lic. CC BY-SA 3.0Solaris Urbino 18 z 2008 r. w Łodzi
Łódzkie MPK wynajmie na 10 lat 40 Solarisów Urbino wraz z serwisem i utrzymaniem. Przedstawiciele władz przewoźnika oraz miasta podpisali dziś w tej sprawie umowę z konsorcjum Solaris Bus&Coach oraz Millennium Leasing.

Ambitne plany

Koszt najmu wynosi prawie 95 mln zł. Umowa dotyczy 20 jednoczłonowych pojazdów 12-metrowych i takiej samej liczby 18-metrowych przegubowców. Wszystkie będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Produkcja autobusów będzie trwała 18 tygodni, co oznacza, że pierwsze z nich dotrą do Łodzi w listopadzie. Jak zapewnia producent, dostawy zakończą się w tym roku kalendarzowym.

– Dążymy do tego, by Łódź miała najnowocześniejszą w Polsce flotę autobusową, a w przyszłości także tramwajową – deklaruje prezes MPK Zbigniew Papierski. Ten ostatni zamiar będzie trudny do spełnienia, bo Łódź ma dziś najmniej wagonów niskopodłogowych spośród dużych miast.

Najem zamiast zakupu

– Często bierzemy udział w podobnych przetargach jako partner Solarisa. Widzimy duże zainteresowanie różnej wielkości aglomeracji tego typu inwestycjami – powiedział prezes firmy leasingowej Wojciech Rybak. Formuła wieloletniego wynajmu zamiast zakupu została po raz pierwszy zastosowana przez MPK przed rokiem, w przetargu wygranym przez EvoBus. Jako zaletę takiego systemu prezes Papierski podawał ustabilizowanie kosztów serwisu i napraw, zwłaszcza po upływie okresu gwarancji. Różnicą w stosunku do poprzedniej umowy jest długość okresu najmu, zwiększona z ośmiu do dziesięciu lat.

Nowoczesne, ale nie najnowsze

Autobusy, które trafią jesienią do Łodzi, nie będą Solarisami Urbino najnowszej, przedstawionej w ubiegłym roku generacji, ale nieco zmodyfikowanymi (m.in. wyposażonymi w silnik spełniający normę Euro VI) odmianami pojazdów obecnych na łódzkich ulicach od kilku lat. Dlaczego producent zaoferował, a przewoźnik kupił starszą odmianę? – Wynikało to z dość krótkiego terminu realizacji umowy. Chcieliśmy mieć pewność, że wszystko będzie na czas – tłumaczy wiceprezes Solaris Bus&Coach Dariusz Michalak.

Jak dodaje, trzecią i czwartą generację dzieli wiele różnic: najnowsze pojazdy mają m.in. lżejszą konstrukcję nadwozia, panele boczne przykręcane do szkieletu (rozwiązanie ułatwiające naprawy po drobnych kolizjach), łatwiejszy dostęp do silnika, zawieszenie o charakterystyce zmiennej w zależności od obciążenia, wyżej umieszczone stanowisko kierowcy czy więcej miejsc dla pasażerów dostępnych z niskiej podłogi. W trosce o wygodę pasażerów zamontowano nawet gniazda do ładowania telefonów komórkowych. – Wykorzystaliśmy wszystkie dotychczasowe doświadczenia. Nie można jednak powiedzieć, że MPK kupiło autobusy przestarzałe czy źle wyposażone – zaznacza wiceprezes. Według jego informacji do kilkudziesięciu krajów świata sprzedano łącznie 10 tysięcy Urbino poprzedniej generacji.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij