Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Tramwaje i piesi w symbiozie

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-06-13 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Tramwaje i piesi w symbiozie
Węzeł tramwajowy przy dworcu Łódź Fabryczna.fot. Kasper Fiszer.
Zarząd Dróg i Transportu nie zauważa dodatkowych problemów, które wynikałyby z wyłączenia sygnalizacji dla pieszych na węźle tramwajowym przy dworcu Łódź Fabryczna. Bez większych komplikacji przebiega ruch także w tzw. Stajni Jednorożców w centrum miasta. Na wielu skrzyżowaniach pojawiają się jednak dodatkowe sygnalizatory, których ustawienie jest zdaniem ZDiT związane z aktualnym stanem prawa krajowego.

Przed miesiącem Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi zdecydował się na wyłączenie znacznej części sygnalizacji świetlnych w rejonie dworca Łódź Fabryczna. Największą zmianą była rezygnacja z regulowania ruchu na węźle przesiadkowym w ciągu ul. Rodziny Poznańskich, a więc bezpośrednio przy wejściu na stację kolejową. Tramwaje kursują tam po czterech torach, a część stanowisk funkcjonuje jako przystanki tramwajowo-autobusowe. Praktycznie nie odbywa się tam natomiast inny ruch kołowy.

Już dwa podobne węzły pieszo-tramwajowe

Wnioski zarządcy po pierwszym okresie funkcjonowania nowej organizacji ruchu są jednoznaczne. – Nasze obserwacje na węźle przy Dworcu Fabrycznym są jak najbardziej pozytywne. Nie otrzymywaliśmy uwag o utrudnieniach czy sytuacjach konfliktowych – podsumowuje Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT.

To już drugie podobne miejsce w Łodzi – od 2015 r. działa także wielotorowy węzeł przesiadkowy u zbiegu alej Mickiewicza i Kościuszki w ścisłym centrum miasta nazywany przez łodzian często Stajnią Jednorożców ze względu na spektakularne kolorowe zadaszenie. Również tam ruch pieszy nie jest ograniczony światłami (sygnalizacja działa co prawda na przejściach pozwalających wejść na dworzec przesiadkowy, ale już nie wewnątrz niego). Liczba pasażerów jest tam znacznie większa niż przy Rodziny Poznańskich, ale i tam sytuacje kolizyjne zdarzają się jedynie sporadycznie, a ZDiT nie wskazuje na większe problemy.

Sygnalizacja potrzebna tylko w niektórych wypadkach

W opinii Zarządu ścisła regulacja ruchu na styku ciągów pieszych i tramwajowych nie jest konieczna w każdym wypadku. – Do budowy sygnalizacji świetlnej podchodzimy jednostkowo w zależności od lokalizacji, potrzeb i układu drogowego, który ma powstać po przebudowie. Jednakże ostateczna decyzja nie jest zależna jedynie od ZDiT – podkreśla Tomasz Andrzejewski. – Realizacja musi uzyskać również zgodę Biura Inżyniera Miasta i opinię policji – przypomina. Wskazuje też, że wygaszone światła przy Fabrycznym mogą być przydatne po otwarciu tunelu średnicowego, kiedy prawdopodobnie liczba użytkowników dworca skokowo wzrośnie.

– Bardzo często budowę sygnalizacji w miejscach, w których do tej pory nie była ona zamontowana, wymuszają na nas polskie przepisy o ruchu drogowym – dodaje przedstawiciel ZDiT. – Przykładem mogą być choćby przejścia przez torowiska tramwajowe. Zgodnie z przepisami osygnalizowany musi być każdy ciąg komunikacyjny na skrzyżowaniu – podkreśla. W ostatnich latach na przejściach przez dwujezdniowe arterie z wydzielonym torowiskiem pomiędzy jezdniami ustawiono w Łodzi dodatkowe sygnalizatory za torowiskami. Wcześniej ruch w tych miejscach nie był regulowany.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź Fabryczna: Nieczynne windy na nowoczesnym dworcu

Komunikacja

Łódź Fabryczna: Nieczynne windy na nowoczesnym dworcu

Kasper Fiszer 12 czerwca 2017

Łódź Fabryczna: Wkrótce dworzec autobusowy w internecie

Komunikacja

Łódź Fabryczna: Wkrótce dworzec autobusowy w internecie

Kasper Fiszer 06 czerwca 2017

Łódź: Trasa do Lutomierska zamknięta na dłużej

Komunikacja

Łódź: Trasa do Lutomierska zamknięta na dłużej

Kasper Fiszer 01 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5