Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Tramwaje dostaną priorytet z prawdziwego zdarzenia

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-01-2017
Ostatnia modyfikacja:
21-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Tramwaje dostaną priorytet z prawdziwego zdarzenia
fot. Roman CzubińskiŁódzki tramwaj
Bardziej zdecydowane, niż dotąd, uprzywilejowanie tramwajów będzie jednym z elementów zmian dotyczących łódzkiej komunikacji miejskiej. Pojazdy szynowe będą otrzymywały wolną drogę zawsze, a nie – jak obecnie – tylko wtedy, gdy muszą nadrobić powstałe już na trasie opóźnienie. Nowe zasady zaczną wchodzić w życie wraz z nowym układem linii – 2 kwietnia.

Choć w założeniu utworzony wraz z rozbudową i modernizacją Trasy W-Z OSSR miał przyspieszyć komunikację miejską, opóźnienia pojazdów MPK były w ciągu ostatniego roku obiektem ostrej krytyki zarówno pasażerów, jak i radnych opozycji. Do tej pory przedstawiciele Zarządu Dróg i Transportu oraz wykonawcy systemu twierdzili, że kosztujące 88 mln zł urządzenia działają tak, jak powinny. Teraz jednak najwyraźniej cierpliwość władz miasta uległa wyczerpaniu. – ZDiT otrzymał od prezydent Hanny Zdanowskiej odpowiednie polecenia. Ustawienia obszarowego systemu sterowania ruchem zostaną zmienione w taki sposób, by składy tramwajowe przejeżdżały przez skrzyżowania jako pierwsze nie tylko w razie konieczności nadrabiania opóźnienia – deklaruje Łukasz Goss z Biura Prasowego UMŁ.

Transport zbiorowy korzystniejszy dla miasta

Spowoduje to, że relacje prostopadłe do tramwaju zostaną uznane za podrzędne. – Nowy system transportowy jest jednak tworzony właśnie po to, by zachęcić mieszkańców do przesiadki z komunikacji indywidualnej na zbiorową. W dłuższej perspektywie to się miastu opłaci. Jedynym, co może skłonić przeciętnego kierowcę do zmiany środka transportu, jest nie cena biletu, ale właśnie możliwość szybszego i sprawniejszego dojazdu na miejsce komunikacją publiczną – argumentuje Goss.

W miejscach skrzyżowania dwóch linii tramwajowych funkcja detekcji tramwaju i dopasowywania długości fazy zostanie prawdopodobnie wyłączona. – Można próbować dostosowywać pracę sygnalizacji, jednak przy takich natężeniach ruchu na ogół nie warto tego robić. Wystarczy ustawić sygnalizację na stałe, bez żadnej detekcji, tak, by dawała zielone światło dla kierunków, z których nadjeżdżają tramwaje, z częstotliwością dostosowaną do natężenia ich ruchu. To jednak stosunkowo nieliczne przypadki – wyjaśnia Tomasz Bużałek z Biura Strategii Miasta. Natomiast na skrzyżowaniach torowisk z pozbawionymi torowisk drogami poprzecznymi priorytet dla tramwaju będzie bezwzględny.

Na razie bez nowych zakazów dla samochodów

Niezbędne prace będą wykonywane stopniowo. W momencie uruchomienia nowej siatki połączeń powinna funkcjonować przynajmniej część priorytetów dla tramwajów. W kolejnych miesiącach dostosowywanie będzie trwało. Część prac ma być możliwa do wykonania bezkosztowo.

Zanim jeszcze podano do publicznej wiadomości nowy układ linii, w lipcu ubiegłego roku wprowadzono zakaz wjazdu samochodem na fragmenty ulic Zielonej i Legionów. – Nie planujemy na razie ograniczać ruchu samochodowego na kolejnych odcinkach ulic, choć te zmiany, które wprowadziliśmy w wakacje, sprawdziły się, a mieszkańcy je zaakceptowali – mówi Goss. Magistrat daje sobie pół roku na ocenę funkcjonowania nowego systemu. Korekty we wrześniu lub październiku nie są wykluczone. Wiele będzie zależało od tego, czy założony czas przejazdu na poszczególnych odcinkach okaże się możliwy do dotrzymania.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2022

Wrocław. Tramwaje wracają na Leśnicę

Komunikacja

Wrocław. Tramwaje wracają na Leśnicę

Jakub Rösler 12 maja 2022

Zobacz również:

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2022

Warszawa: Więcej priorytetów dla tramwajów

Komunikacja

Warszawa: Więcej priorytetów dla tramwajów

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2022

Otwarcie tramwaju na Naramowice. Jaśkowiak zapowiada drugi etap

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2022

Wrocław. Tramwaje wracają na Leśnicę

Komunikacja

Wrocław. Tramwaje wracają na Leśnicę

Jakub Rösler 12 maja 2022

Zobacz również:

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2022

Warszawa: Więcej priorytetów dla tramwajów

Komunikacja

Warszawa: Więcej priorytetów dla tramwajów

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2022

Otwarcie tramwaju na Naramowice. Jaśkowiak zapowiada drugi etap

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5