Władze Łodzi złożyły wniosek o dofinansowanie unijne dla modernizacji torów w ul. Aleksandrowskiej na osiedlu Teofilów. W razie niepowodzenia zamierzają znaleźć potrzebne środki w budżecie miasta. W obu przypadkach efektami inwestycji będzie jednak można cieszyć się dopiero za kilka lat. Na razie, aby choć trochę podnieść standard podróży tramwajem na osiedle, zaplanowano wymianę najbardziej zdegradowanego odcinka torów w al. Włókniarzy.
Spośród linii tramwajowych łączących centrum z największymi łódzkimi osiedlami w ostatnich kilkunastu latach gruntownej modernizacji doczekały się trasy na Radogoszcz (2008 r.), Zarzew (2013 r.), Widzew i Retkinię (obie 2015 r.). Wspomniane inwestycje zakończone w 2008 r. pozwoliły na częściową poprawę standardu podróżowania także na Chojny (dojazd przez ul. Paderewskiego do pętli Kurczaki) oraz mniej licznie zamieszkane Chocianowice. Trwają inwestycje mające polepszyć warunki dojazdu tramwajem na Dąbrowę.
Aleksandrowska: Modernizacja za kilka lat
Obecnie osiedle, którego standard skomunikowania z centrum jest relatywnie najgorszy – nie licząc Dołów, gdzie
gruntowna przebudowa i wydłużenie linii rozpocznie się w ciągu ok. roku – to położony na północnym zachodzie miasta Teofilów. Nieprzypadkowo właśnie tam w ostatniej kolejności – dopiero w ubiegłym roku – i stosunkowo nielicznie dotarły tramwaje niskopodłogowe (niektóre brygady linii 8 w weekendy obsadzono
wagonami NF6D).
Interwencji wymaga zwłaszcza długi odcinek torów w ul. Aleksandrowskiej między Bielicową a Szczecińską. Niebawem konieczna będzie tam wymiana zarówno torowiska, jak i sieci trakcyjnej oraz układu zasilania. Władze Łodzi zamierzają poprawić jego stan dopiero w przyszłej unijnej perspektywie budżetowej. Nie wiadomo na razie, czy będą to inwestycje finansowane z własnych środków miasta, czy ze źródeł zewnętrznych, choć magistrat czyni próby pozyskania funduszy unijnych. – UMWŁ buduje portfel inwestycyjny do przyszłego Regionalnego Programu Operacyjnego. Nie wie jednak jeszcze, ile i na jakie cele dostanie środków. Łódź wysłała wszystkie zdiagnozowane potrzeby. W pierwszej kolejności są to remonty istniejącej sieci, w tym - trasy na Teofilów – informuje wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Jak uzasadnia, chodzi o jeden z najważniejszych elementów łódzkiej sieci tramwajowej, łączących duże osiedle i kompleks przemysłowy na Teofilowie z centrum miasta i pozostałymi dzielnicami.
Al. Włókniarzy: Wymiana kilometra torów w 2,5 miesiąca
Na razie zaplanowano prostsze i mniej kosztowne prace na innym, co najmniej równie zdegradowanym fragmencie trasy z Teofilowa do centrum przez dworzec Łódź Kaliska. W najbliższy poniedziałek, 17 czerwca, rozpocznie się remont torowiska na odcinku al. Włókniarzy między Struga a Legionów. Pracownicy MPK Łódź wymienią blisko kilometr podwójnego torowiska, część sieci trakcyjnej oraz nawierzchnię peronów przystankowych Włókniarzy – Legionów w obu kierunkach. Zostaną one podniesione i wydłużone, tak by przy każdym z nich mogły się zatrzymywać jednocześnie dwa składy). Pozwoli to na przyspieszenie ruchu tramwajów (według szacunków ZDiT na dość długim i pozbawionym przystanków pośrednich remontowanym odcinku będzie można skrócić rozkładowy czas przejazdu maksymalnie o minutę), a także skierować na Teofilów większą liczbę brygad niskopodłogowych.
Prace będą kosztowały ok. 4,6 mln zł. – Wymienimy całą infrastrukturę torową wraz z podbudową. Zużyjemy ok. 4 km szyn, 3300 podkładów betonowych i 4 tys. ton kruszywa – wylicza Wojciech Rataj z Zakładu Torów i Sieci MPK Łódź. Aby przyspieszyć remont, prace będą prowadzone na dwie zmiany – od 6 rano do 21. Skrajny lewy pas między Legionów a Struga na jezdni zachodniej zostanie wyłączony z ruchu na potrzeby remontu. Na drugiej jezdni wygrodzenia mają być najwyżej punktowe i chwilowe.
Podobnie jak poprzednie remonty wakacyjne (
Gdańska przed dwoma laty,
Narutowicza w roku ubiegłym), również ten ma potrwać do końca sierpnia. Na czas prac linia 8 zostanie skierowana objazdem przez Legionów, Zieloną i al. Kościuszki, a 16 – przez Legionów, Gdańską i Kopernika (dopóki z początkiem lipca nie zostanie tradycyjnie zawieszona). Komunikację zastępczą na remontowanym odcinku zapewnią wydłużone do skrzyżowania z Legionów spod dworca Łódź Kaliska linie autobusowe 52, 93 i 97. ZDiT nie planuje zwiększenia ich częstotliwości w stosunku do rozkładu wakacyjnego. Według planu wszystkie trzy linie mają zapewnić łączną częstotliwość rzędu 15 minut. Jeśli jednak okaże się to za mało, zostanie zaproponowane inne rozwiązanie.