Wkrótce za parkowanie na Dworcu Fabrycznym w Łodzi mniej zapłacą posiadacze biletów okresowych wszystkich przewoźników zatrzymujących tam swoje pociągi. Miasto stworzy własny system sprzedaży niezależny od tego wykorzystywanego przez spółki kolejowe. Ma to umożliwić zaoferowanie preferencyjnych abonamentów nawet tym, którzy korzystają z usług operatorów niezdecydowanych na współpracę z samorządem.
W grudniu zeszłego roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna
zwróciła uwagę na problem osób dojeżdżających samochodem na podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Od kilku miesięcy postój na parkingu zarządzanym przez miasto jest bowiem płatny. Choć z jednej strony zachęca to do wyboru transportu zbiorowego w drodze na stację, z drugiej może w pewnym stopniu obniżyć pozycję konkurencyjną kolei, bo wydłużony czas dotarcia do pociągu może zadecydować o porzuceniu tego środka transportu i dojeździe własnym samochodem bezpośrednio do celu podróży.
Kierowcy będą zgłaszać się do osobnej instytucjiPrzewoźnik zapowiedział, że wkrótce przygotowana zostanie oferta tańszych abonamentów parkingowych dla posiadaczy biletów okresowych ŁKA. Dziś wiemy, że z tego udogodnienia – pomimo braku porozumień z poszczególnymi spółkami – liczyć mogą także korzystający z usług innych operatorów. Łódzki samorząd przygotuje bowiem własny system wydawania abonamentów, który będzie dostępny dla tych, którzy regularnie wyjeżdżają z Dworca Fabrycznego, niezależnie od wybranego przewoźnika.
– Mając na uwadze trudności techniczne związane z weryfikacją zakupionych biletów kolejowych w celu uzyskania preferencyjnego abonamentu parkingowego oraz z integracją systemów sprzedażowych różnych przewoźników, podjęliśmy kroki, aby stworzyć własny system sprzedaży abonamentów parkingowych dla pasażerów kolei – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Zapowiada, że osoby dojeżdżające własnym autem na pociąg będą musiały zgłosić się do jednej, wybranej instytucji (nie wskazał przy tym, kto będzie odpowiedzialny za weryfikację posiadania biletu kolejowego), co ma ułatwić miastu gromadzenie danych o uprawnionych. Oddzielenie sprzedaży abonamentów ma umożliwić oferowanie ich posiadaczom biletów wszystkich, a nie tylko wybranych spółek.
Nie będzie konieczne porozumienie miasta z przewoźnikiem Zdaniem naszego rozmówcy to o tyle istotne, że PKP Intercity miało według jego relacji nie przystąpić do zaproponowanej przez samorząd współpracy. – A to ten przewoźnik obsługuje w dużej skali pasażerów korzystających z Dworca Fabrycznego – podkreśla przedstawiciel miasta. Choć wiadomo już zatem, że z dogodniejszych warunków parkowania będą mogli korzystać klienci najważniejszego przewoźnika obsługującego trasę do Warszawy, wciąż nie wiadomo, kiedy to się stanie.
– W tym momencie nie mogę jeszcze wskazać terminu wprowadzenia dodatkowych abonamentów – mówi bowiem Tomasz Andrzejewski. – Obecnie pracujemy nad zasadami [korzystania z nich] – stwierdza. Dodaje, że wkrótce ZDiT przekaże więcej informacji o nowej ofercie.