Spółka Łódzkie Inwestycje ogłosiła przetarg na przebudowę przystanków na ul. Zachodniej. Prace obejmą przystanki autobusowe po wschodniej i zachodniej stronie. Oznacza to utrudnienia dla pasażerów MPK Łódź.
Na ul. Zachodniej, w rejonie centrum handlowego znajduje się zespół przystankowy Zachodnia – Manufaktura, złożony z czterech przystanków: dwóch tramwajowych i dwóch autobusowych. Te ostatnie powstały sporo później niż przebudowa trasy tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.
Na ul. Zachodniej dłuższe przystanki i tablice SIP
Inwestycja, za którą odpowiadać będzie spółka Łódzkie Inwestycje zakłada kompleksową przebudowę dwóch przystanków autobusowych – po stronie Manufaktury oraz po stronie Parku Staromiejskiego.
Prace obejmą przede wszystkim betonowanie jezdni w strefie przystankowej. Każdy z przebudowanych peronów będzie wyłożony płytami w kolorze grafitowym oraz płytami wskaźnikowymi dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Zabudowany zostanie także krawężnikiem polimerobetonowym, który umożliwia najazd koła autobusu maksymalnie blisko jego krawędzi.
Pasażerowie nadal skorzystają tam z wiaty oraz ławek. Co ważne, perony zostaną wydłużone do 40 metrów, co pozwoli zatrzymać się dwóm autobusom przegubowym lub trzem autobusom 12-metrowym.
Po przebudowie na obydwu peronach zamontowane zostaną wyświetlacze Systemu Informacji Pasażerskiej. W Łodzi stosowane są dwustronne, sześciowierszowe tablice z diodami koloru bursztynowego oraz z trybem głosowym uruchamianym za pomocą przycisku.
W ramach inwestycji przebudowa dróg rowerowych
Po stronie Parku Staromiejskiego – na odcinku ul. Ogrodowej do przejścia dla pieszych – nową nawierzchnię zyska ciąg pieszo-rowerowy. Z kolei za wiatą przystankową postanie krótki fragment drogi dla rowerów, dzięki któremu odseparowana zostanie przestrzeń dla pasażerów.
Fot. Daniel Siwak (archiwum) | Za wiatą przystankową powstanie odseparowana droga rowerowa
Z kolei po stronie Manufaktury droga dla rowerów – na wysokości przystanku autobusowego – zostanie przesunięta bardziej na wschód. Dzięki temu zwiększy się widoczność pomiędzy pieszymi a rowerzystami. Z kolei na skrzyżowaniu Drewnowska – Zachodnia zostanie zamieniona miejscami droga rowerowa z chodnikiem na południowo-zachodnim narożniku. Dodatkowo, zamiast kostek i barierek zostanie zasadzona tam zieleń.
Cena i doświadczenie kierownika robót – warunki dla wykonawcy
Wykonawcy zainteresowani tym kontraktem inwestycyjnym mogą składać swoje oferty do 14 listopada do godz. 11:30. Decydującym kryterium będą: cena (60 proc.) oraz zaproponowany okres gwarancji. Punktowane będą tylko okresy wynoszące: 66 – 71 (10 proc.), 72 – 77 (20 proc.), 78 – 83 (30 proc.) i powyżej 84 miesięcy (40 proc.). Natomiast za okres 60 – 65 miesięcy nie będzie przyznanych punktów.
Wykonawca będzie musiał wykonać prace w terminie 5 miesięcy od podpisania umowy. Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy, podpisania umowy można spodziewać się raczej już w 2026 roku. Prace mają zostać przeprowadzone w pierwszym półroczu przyszłego roku.