Po blisko roku poznaliśmy wreszcie wykonawcę inwestycji tramwajowych na ulicach: Broniewskiego, Kilińskiego oraz Rzgowskiej. To element opóźnionego i fazowanego projektu "Tramwaj dla Łodzi", którego większość części realizowanych jest na południu miasta.
Otwarcie ofert dotyczących przebudowy ulic: Broniewskiego (odcinek Niższa – Rzgowska), Kilińskiego (odcinek Broniewskiego – Niższa) oraz Rzgowskiej (odcinek Dąbrowskiego – Broniewskiego) nastąpiło na początku października 2024 roku. W przeciwieństwie do innych planowanych inwestycji w Łodzi, gdzie nie ogłoszono nawet przetargów, w tym przypadku
brakowało nowych informacji o dalszym procedowaniu.
Najtańsza oferta na trzy ulice na południu Łodzi wybrana Jednak dopiero po blisko roku, magistrat – spośród ośmiu ofert, z których połowa mieściła się w budżecie Zarządu Inwestycji Miejskich – 4 lipca oficjalnie wybrał najkorzystniejszą ofertę. Złożyła ją firma Strabag z kwotą 168,4 mln złotych. ZIM przeznaczyły na to zamówienie 190,3 mln zł, co oznacza oszczędności w wysokości blisko 22 mln zł. Teraz czas na kontrolę uprzednią, prowadzoną przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeżeli nie będzie po niej żadnych zastrzeżeń, to za kilka tygodni będzie można podpisać umowę z wybranym wykonawcą.
Warto wspomnieć, że realizację opisanych dzisiaj tras od Zarządu Inwestycji Miejskich przejmie spółka Łódzkie Inwestycje. Jej członek zarządu Grzegorz Nita, ocenił niedawno w rozmowie z “Transportem Publicznym”, że
rozpoczęcie prac przede wszystkim na ul. Broniewskiego może nastąpić we wrześniu tego roku.
Fazowany "Tramwaj dla Łodzi" z terminem do 2027 roku Przypomnijmy: Przebudowa ulic Broniewskiego, Kilińskiego i Rzgowskiej była w projekcie pn. "
Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi", nazywanym krócej "Tramwajem dla Łodzi". Ten miał być w całości zrealizowany do końca 2021 roku. To się nie udało nawet do końca roku 2023.
Miasto
negocjowało m.in. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeniesienie niewykorzystanych środków oraz samych inwestycji na kolejne lata. Ostatecznie udało się w pewien sposób uratować nierozpoczęte inwestycje realizując fazę II “Tramwaju dla Łodzi”. Teraz terminem granicznym jest koniec listopada 2027 roku.
Aktualnie realizowany jest ostatni odcinek ciągu Śmigłego-Rydza – Niższa na odcinku od ul. Dąbrowskiego do ul. Śląskiej wraz z krańcówką Dąbrowa Niższa. Do wykonania została jeszcze trasa w Nowym Centrum Łodzi, czyli wytyczona ulicami Nowowęglową, Wierzbową i Rodziny Grohmanów wraz z przebudową wiaduktu na ul. Kopcińskiego. Tutaj prace mogłyby rozpocząć się nie wcześniej niż na wiosnę przyszłego roku.