Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Łódź: Spowolnienie budowy siatki połączeń podmiejskich

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2022-06-23 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Spowolnienie budowy siatki połączeń podmiejskich
fot. Kasper FiszerAutobus linii 90 w Brzezinach
Jedyną gminą, która organizuje komunikację autobusową w pełni zintegrowaną z systemem transportu zbiorowego w Łodzi, pozostaje Andrespol. Po kilku latach od wprowadzenia nowego zakresu numeracji komunikacji podmiejskiej nie ma zainteresowania podłódzkich samorządów współpracą w tym zakresie z Łodzią. Choć połączeń aglomeracyjnych jest sporo, tempo integracji systemów odbiega więc od oczekiwań, zwłaszcza wobec wyjścia z taryfy miejskiej miasta Ozorków, gmin wiejskich Ozorków i Zgierz oraz, częściowo, miasta Zgierz.

Pierwsze dwie dekady XXI w. przyniosły duże zmiany w organizacji połączeń podmiejskich w regionie łódzkim. Obok regresu systemu komunikacji tramwajowej mogliśmy obserwować bardzo istotny wzrost znaczenia komunikacji autobusowej organizowanej przez miasto Łódź. W sieci Łódzkiego Lokalnego Transportu Zbiorowego znalazły się m.in. trasy do Aleksandrowa Łódzkiego, Rzgowa czy Brzezin.

Tylko dwie linie w nowym zakresie numeracji

W wielu przypadkach autobusy miejskie pojawiły się tam, gdzie znikała komunikacja PKS. Stopniowo wycofujące się z rynku przewozowego Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łodzi zamykało kolejne trasy i nie kontynuowało współpracy z gminami, które dotowały organizację połączeń. Na tej zasadzie MPK zaczęło obsługe m.in. odcinka do Stróży, a poza tym częściowo gminy Andrespol.

Samorząd ten zdecydował się jednak na model mieszany, organizując też własną komunikację publiczną. Dziś funkcjonują dwie linie, które są całkowicie zintegrowane taryfowo z systemem łódzkiej komunikacji miejskiej, jednak ich operator jest wyłaniany przez podłódzki samorząd samodzielnie w drodze przetargu. Łódź utworzyła w 2017 r. nowy przedział numeracji takich zintegrowanych linii i nadała dwóm pierwszym symbole 201 i 202. Zaproponowała jednocześnie podobny model współpracy innym samorządom, które chciałyby uruchamiać połączenia do Łodzi.

Nie ma zainteresowania podłódzkich samorządów

Od tego czasu pojawiła się tylko jedna taka propozycja: gmina Tuszyn chciała otworzyć linię Łódź – Rzgów – Tuszyn – Głuchów, jednak ostatecznie z tego zamiaru zrezygnowała. – Decyzje w zakresie linii podmiejskich leżą w gestii włodarzy sąsiednich miast i gmin – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, pytany o ewentualne rozmowy w sprawie otwarcia kolejnych połączeń aglomeracyjnych. Na razie żadne negocjacje w tej sprawie nie są więc prowadzone.

– Jesteśmy otwarci na integrację biletową – zapewnia nas jednocześnie przedstawiciel Urzędu Miasta Łodzi. Na razie jednak doszło do zmniejszenia jej poziomu po wyjściu Zgierza i Ozorkowa z porozumienia regulującego funkcjonowanie połączenia Łódź – Zgierz – Ozorków. Tempo budowania spójnego systemu taryfowego i organizacyjnego na obszarze całej aglomeracji można więc uznać za wolniejsze, niż można było oczekiwać kilka lat temu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5