Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Społecznicy krytykują projekt przebudowy Północnej

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-09-21 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Społecznicy krytykują projekt przebudowy Północnej
wiz. UMŁ
Łódzkie środowiska rowerowe zgłaszają zastrzeżenia co do sposobu zaprojektowania drogi i przejazdu dla rowerów przy ul. Północnej i Ogrodowej. Niestety, władze miasta przekazały dokumentację do wglądu na tyle późno, że wprowadzenie zmian nie jest już możliwe. Przebudowa ulic, będąca częścią rewitalizacji obszarowej centrum ma zakończyć się w roku 2023.

Do przebudowy obu ulic władze Łodzi przymierzają się od dawna. Zapowiedzi takie padały jeszcze przed rozpoczęciem programu obszarowej rewitalizacji centrum. Pierwsze, ogłoszone 3 lata temu przetargi dotyczące Północnej i Ogrodowej miały formułę „projektuj i buduj”. Musiały jednak zostać unieważnione – złożone oferty znacznie przekraczały budżet. Dodatkowym powodem było nieprzedłużenie wadium przez oferenta w części dotyczącej pętli tramwajowej. Zdecydowano się wobec tego na zamówienie osobno zadań projektowych i budowlanych. Nawet wtedy – z powodu wadliwości złożonych ofert – konieczne były jednak dwa osobne podejścia.

ZIM: Przyjazna przestrzeń dla pieszych

– Będzie więcej zieleni, ciche torowisko, wygodne przystanki oraz równe jezdnie i chodniki – opisuje główne założenia projektu dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik. Między Zachodnią a Kilińskiego powstaną chodniki dopasowane do potrzeb osób niewidomych i niepełnosprawnych, pojawi się nowe oświetlenie i meble miejskie w secesyjnym stylu. Po północnej stronie będzie poprowadzona droga rowerowa lub ciąg pieszo-rowerowy. Pas między jezdnią a chodnikiem po stronie południowej zajmą natomiast miejsca parkingowe. Wzdłuż ulicy zostaną posadzone drzewa i krzewy. Zaplanowano też pergolę z pnączami, mającą tworzyć miejsce do odpoczynku.

Na rewitalizowanym odcinku ma powstać zielone torowisko z podwyższonymi peronami przystankowymi. Na skrzyżowaniu z Nowomiejską powstaną łuki tramwajowe (obecnie jest to jedyne skrzyżowanie na łódzkiej sieci tramwajowej pozbawione możliwości skrętu w którejkolwiek relacji). Ma to poprawić elastyczność sieci po likwidacji tramwajowego ronda na Placu Wolności, umożliwiając kierowanie tramwajów z Pomorskiej na pętlę przy ul. Północnej, którą również czeka wymiana torowiska.

Projekt ma zostać ukończony pod koniec września. Na przełomie października i listopada ZIM planuje ogłosić przetarg na roboty budowlane. – Rozpoczną się one w przyszłym roku i potrwają dwa lata – zapowiada Kowalewska-Wójcik. Przebudowa Ogrodowej i Północnej jest częścią rewitalizacji obszarowej centrum Łodzi (kwartał nr 4).

Fenomen: Wady infrastruktury rowerowej

Dokumentację projektową dla odcinka Zachodnia – Kilińskiego przeanalizowali eksperci łódzkiej Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen”, działającej w sferze zrównoważonego transportu. Pod lupę wzięli głównie infrastrukturę rowerową. Pierwszy problemem, na który zwrócili uwagę, jest niezgodność między dokumentacją projektową a wizualizacjami oraz informacjami przekazywanymi przez władze miasta w mediach. – Według przesłanych nam projektów na całym odcinku nie powstanie separowana droga dla rowerów, a jedynie asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy po stronie parku (północnej). Jest to o tyle dziwne, że droga dla rowerów powinna znajdować się akurat po przeciwnej stronie (południowej), tam gdzie są liczne punkty docelowe – kamienice, sklepy oraz ul. Wschodnia i Solna – czytamy w opinii opublikowanej na portalu Rowerowa Łódź. Jak dodają autorzy, ruch po stronie parku można było z powodzeniem skierować jego środkiem, z dala od ulicy.

Zastrzeżenia budzi też sposób, w jaki zaprojektowano przejazdy dla rowerów. Przy skrzyżowaniu z Nowomiejską nie przewidziano zjazdów na jezdnię, ruch w kierunku Placu Wolności będzie więc kierowany na chodniki. Podobny problem występuje przy Wschodniej. Na skrzyżowaniu z Franciszkańską zaplanowano dwa przejazdy (w stronę ul. Kilińskiego oraz parku Helenów), nie określono jednak ewentualnych planów kontynuacji budowy infrastruktury rowerowej w kierunku wschodnim, przez co drugi z nich może okazać się w dużym stopniu bezużyteczny. Fundacja krytykuje też projekt za zbyt liczne, zwłaszcza w rejonie pętli tramwajowej, wycinki drzew.

Co najgorsze, na naprawę wskazanych przez „Fenomen” uchybień jest już za późno. – Kolejny raz mamy do czynienia z sytuacją, kiedy opinia publiczna dowiaduje się o szczegółach na takim etapie, że niestety niemożliwym jest nanoszenia zmian. Jedyne, o co możemy jeszcze apelować, to aby urzędnicy przez spisaniem koncepcji najpierw zasięgnęli języka u użytkowników, dla których ponoć to wykonują – podsumowali eksperci.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Pasaż Majewskiego nabiera kształtów

Przestrzeń

Łódź: Pasaż Majewskiego nabiera kształtów

Roman Czubiński 09 sierpnia 2020

Łódź: Zaczyna się rozbudowa Pasażu Róży

Przestrzeń

Łódź: Zaczyna się rozbudowa Pasażu Róży

Roman Czubiński 08 sierpnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5