Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Solaris z umową na 8 elektrycznych przegubowców

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-11-2022
Ostatnia modyfikacja:
26-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Solaris z umową na 8 elektrycznych przegubowców
fot. MPK Łódź
Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi podpisał z Solarisem umowę na dostawę ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych. Ich dostawa ma nastąpić w drugiej połowie przyszłego roku. Tym samym łódzka flota elektrobusów zwiększy się do 25 sztuk.

Łódzkie MPK, począwszy od 2000 r., często zamawiało u Solarisa autobusy spalinowe, a ostatnio – także z napędem typu mild hybrid. Obecny kontrakt jest jednak pierwszą umową z Solarisem, której stroną nie jest przewoźnik, lecz ZIM – i której przedmiotem są autobusy elektryczne.

Dostawa w przyszłym roku. Solaris: Zdążymy

Dyrektor do spraw sprzedaży Solarisa Krzysztof Musiał zapowiada, że autobusy przeznaczone dla Łodzi nie będą różniły się pod względem technicznym od tych znanych z innych miast, choćby z Warszawy. – Dostosowane do łódzkiego standardu będzie tylko wyposażenie i konfiguracja – informuje. Autobusy będą w 100% niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i monitoring. Będą one kompatybilne z działającymi już ładowarkami na pętlach oraz w zajezdni.

Według umowy przegubowe elektrobusy mają zostać dostarczone do Łodzi w drugiej połowie przyszłego roku. – Mimo kryzysu na rynku półprzewodników i zaburzeń łańcuchów dostaw nie obawiamy się opóźnienia kontraktu – deklaruje przedstawiciel producenta.

UMŁ: Elektromobilność nadal ma sens

– To duży krok w stronę elektromobilności. Autobusy będą ciche i bezemisyjne w miejscu eksploatacji. Będą mogły być operacyjne przez 24 godziny na dobę – zachwala zalety elektrobusów pierwszy wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik. Czy jednak wobec rosnących cen prądu inwestycje w tabor elektryczny nadal są uzasadnione? – Żadne rozwiązanie – napęd spalinowy, elektryczny ani wodorowy – nie jest doskonałe. Autobusy elektryczne odpowiadają jednak na potrzebę poprawy jakości powietrza. Są też rozwiązaniem optymalnym z punktu widzenia zużycia energii. Poza tym legislacja na poziomie unijnym zmierza jednoznacznie w kierunku eliminacji pojazdów z silnikiem Diesla, presja na zakup autobusów z napędem alternatywnym będzie więc coraz większa. Koszty będą więc per saldo niższe od pozostania przy stanie obecnym – argumentuje Pustelnik.

– Dofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych wynosi dziś średnio 80% wartości pojazdu. Jest to więc cena znacząco niższa w stosunku do autobusu elektrycznego. Mamy też nadzieję, że rząd dotrzyma słowa i przedsiębiorstwa komunikacyjne będą mogły kupować prąd – oraz paliwa kopalne – po niższej cenie – dodaje Musiał.

Dyrektor do spraw eksploatacji MPK Łódź Jan Mędrzak podkreśla znaczenie kosztów cyklu życia pojazdu. – Eksploatacja autobusu elektrycznego kosztuje mniej więcej połowę tego, co przy porównywalnym pojeździe spalinowym. Oszczędność w zużyciu paliwa przy taborze hybrydowym wynosi natomiast kilkanaście procent – wylicza. MPK ma dziś 29 niskoemisyjnych autobusów hybrydowych (również produkcji Solarisa). – Udział ekologicznych pojazdów w naszym taborze będzie rósł. Chcielibyśmy, by było ich jak najwięcej – deklaruje. Na razie nie określono jednak docelowego górnego pułapu. Trwają wspólne z Zarządem Dróg i Transportu prace nad strategią taborową MPK.

Gdzie pojadą?

Oprócz samych pojazdów zamówienie obejmuje też dostawę ładowarek do wolnego ładowania. Zostaną one zamontowane w zajezdni nr 1 przy ul. Limanowskiego. Obecna liczba ładowarek jest dostosowana do 17 już eksploatowanych Volvo 7900E. Ponieważ nie słychać o przygotowaniach do wyposażenia w „szybkie” ładowarki kolejnych pętli autobusowych, można przypuszczać, że przegubowe Solarisy zostaną skierowane do wzmocnienia obsługi tych linii, na których już pojawiają się lub mają pojawić elektryczne Volvo (80, 83 i 86). Decyzji o skierowaniu nowych Solarisów na konkretne linie jeszcze jednak nie podjęto – szczegółowe informacje władze Łodzi mają przekazać około połowy przyszłego roku.

Przetarg na pierwsze w Łodzi przegubowe autobusy elektryczne ogłoszono w lipcu. Wcześniej, w czerwcu, testowano w MPK Solarisa Urbino 18 Electric – bardzo podobnego do tych, które zasilą flotę przewoźnika w przyszłym roku. O zamówienie – oprócz Solarisa, którego oferta okazała się najtańsza – ubiegały się Volvo i EvoBus.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lidzbark Warmiński z jedną ofertą na elektrobusy

Przestrzeń

Lidzbark Warmiński z jedną ofertą na elektrobusy

Witold Urbanowicz 22 listopada 2022

Do Krakowa pojadą elektrobusy Irizara. Umowa podpisana

Komunikacja

Do Krakowa pojadą elektrobusy Irizara. Umowa podpisana

Redakcja/inf. pras. 18 listopada 2022

Zielona Góra unieważnia przetarg na elektrobusy klasy mini

Komunikacja

Zobacz również:

Zmiany w zarządzie Solarisa

Prawo & Finanse

Zmiany w zarządzie Solarisa

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2022

Pierwsze w Polsce ładowarki do elektrobusów w technologii V2G

Mobilność

Solaris ma nowy magazyn części i stację ładowania [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Lidzbark Warmiński z jedną ofertą na elektrobusy

Przestrzeń

Lidzbark Warmiński z jedną ofertą na elektrobusy

Witold Urbanowicz 22 listopada 2022

Do Krakowa pojadą elektrobusy Irizara. Umowa podpisana

Komunikacja

Do Krakowa pojadą elektrobusy Irizara. Umowa podpisana

Redakcja/inf. pras. 18 listopada 2022

Zielona Góra unieważnia przetarg na elektrobusy klasy mini

Komunikacja

Zobacz również:

Zmiany w zarządzie Solarisa

Prawo & Finanse

Zmiany w zarządzie Solarisa

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2022

Pierwsze w Polsce ładowarki do elektrobusów w technologii V2G

Mobilność

Solaris ma nowy magazyn części i stację ładowania [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5