Partnerzy serwisu:
Mobilność

Łódź: Rowerem na Radogoszcz – będzie lepiej, ale…

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-09-03 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Rowerem na Radogoszcz – będzie lepiej, ale…
fot. Urząd Miasta Łodzi
Rozpoczęła się największa z tegorocznych łódzkich inwestycji rowerowych. Do lata przyszłego roku mieszkańcy dużych osiedli na Radogoszczu zyskają wygodniejszy dojazd do centrum miasta. Zarząd Inwestycji Miejskich nie dopilnował jednak szczegółów organizacji prac, przez co rowerzyści i piesi zmagają się obecnie z utrudnieniami, których w dużej części dałoby się uniknąć.

Prace objęły odcinek od skrzyżowania z Pojezierską do wysokości centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura. Tam, gdzie istnieje już droga rowerowa z nawierzchnią z kostki, zostanie ona zmodernizowana. Nowe i przebudowywane odcinki dróg rowerowych po obu stronach Zgierskiej i Zachodniej mają łącznie długość ok. 3,5 km. – Zostaną one wykonane w standardzie typowym dla Łodzi: sama droga rowerowa będzie miała nawierzchnię asfaltową, a sąsiedni chodnik – z płytek betonowych. Obie części będą oddzielone opaską z granitu – informuje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec.

– Nowa droga rowerowa cywilizuje połączenie Radogoszcza i jego okolic z okolicami Manufaktury. Poprawi ona komfort i bezpieczeństwo – cieszy się przewodniczący Doraźnej Komisji ds. Transportu w łódzkiej Radzie Miejskiej Bartosz Domaszewicz. Dotychczas istniał tu ciąg pieszo-rowerowy, na którym mieszały się dwa różne rodzaje ruchu. Niska była też jakość nawierzchni. Jazdę rowerem utrudniało kilka kłopotliwych miejsc, takich jak wąskie gardło na przejeździe przez ul. Lutomierską przy Zachodniej. Droga rowerowa zostanie tam przerzucona na drugą stronę ulicy. Odcinków, na których infrastruktura rowerowa pojawi się także po wschodniej stronie ulic, będzie zresztą więcej.

Koszt inwestycji przekracza 7,5 mln zł. Jej realizacja ma potrwać rok: ekipy budowlane weszły na Zgierską w połowie roku, a zakończą prace w połowie 2019 r. Przedsięwzięcie będzie podzielone na etapy. Na razie realizowany jest wysunięty najdalej na północ odcinek Pojezierska – Adwokacka.

Choć łódzcy rowerzyści cieszą się z samej inwestycji, sposób organizacji prac budzi ich krytykę. – Niestety, zamiast rozpocząć od budowy nowych odcinków, robotnicy rozebrali dotychczasowe. (…) Trudno oprzeć się wrażeniu, że logika kolejności prac jest wątpliwa. Dużo mniejsze utrudnienia dla poruszających się rowerami przyniosłoby wybudowanie najpierw nowej drogi, która po ukończeniu stanowiłaby naturalny objazd – pisze na portalu „Rowerowa Łódź” prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański. Taka decyzja spowodowała też uciążliwości dla pieszych: ruch pieszy i rowerowy został przekierowany na drugą stronę szerokiej, dwujezdniowej ulicy z wydzielonym torowiskiem tramwajowym między jezdniami.

– Przyznajemy, że to niefortunne. Wykonawca dostał do dyspozycji cały plac budowy. Na etapie tymczasowej organizacji ruchu nie postawiliśmy wymagań co do tego, od której strony ma zacząć – tłumaczy wicedyrektor ZIM. Jak dodaje, prace przy Zgierskiej są już mocno zaawansowane. – Będziemy etapowo dopuszczać i przywracać ruch rowerów na kolejnych wykonywanych odcinkach. Na przyszłość nie będziemy już dawali dowolności wyboru co do kolejności realizowanych prac – deklaruje Mikołajec.

– Będziemy mobilizowali wykonawcę, by zapewniał mieszkańcom lepsze warunki poruszania się na czas budowy. Powinny powstać przynajmniej tymczasowe ciągi komunikacyjne utwardzane płytami – uzupełnia Domaszewicz. Jak twierdzi, organy Urzędu Miasta interweniowały także w sprawie oznakowania, które po rozpoczęciu przebudowy nie odpowiada stanowi faktycznemu. – Przedstawiciel Biura Inżyniera Miasta upomniał wykonawcę, by doprowadził oznakowanie do stanu zgodnego ze złożonym projektem. Ten jednak nie zastosował się do tego. Będziemy ponawiać wezwania – zapowiada radny.

Zastrzeżenia rowerzystów dotyczą także połowiczności niektórych rozwiązań. – Przy tak dużej inwestycji należałoby wykonać przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu Zgierska – Pojezierska – Julianowska we wszystkich relacjach. Nie wiadomo, dlaczego projekt tego nie przewiduje. Składaliśmy apele o wymalowanie przejazdów, jednak pozostały one bez skutku – punktuje Barański. Według radnego Domaszewicza problem być może uda się rozwiązać przy pomocy zamówienia uzupełniającego. W takim wypadku konieczne byloby niewielkie zwężenie wschodniej jezdni Zgierskiej na północ od skrzyżowania.

Przebudowa DDR wzdłuż Zgierskiej i Zachodniej nie będzie ostatnią rozpoczętą w tym roku inwestycją rowerową. ZIM planuje kolejne przetargi. Jednym z nich będzie przebudowa drogi rowerowej w ul. Łagiewnickiej. – Chcemy, by prace budowlane rozpoczęły się jeszcze w tym roku – deklaruje Mikołajec.



VII Kongres Kolejowy


Już od siedmiu lat przewoźnicy, organizatorzy transportu zbiorowego, politycy, producenci rozwiązań, a także naukowcy i eksperci spotykają się na Kongresie Transportu Publicznego, który organizowany jest przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i portal TransportPubliczny.pl. W tym roku spotykamy się w Warszawie w dniach 11-12 października w znanych naszym stałym uczestnikom wnętrzach Centrum Nauki Kopernik.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongrestransportupublicznego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Berlin ma absurdalną drogę rowerową. „Jak z Tetrisa”

Przestrzeń

Berlin ma absurdalną drogę rowerową. „Jak z Tetrisa”

Jakub Dybalski 13 sierpnia 2018

Wiedeń. Jak miasto uczy chodzenia i to nie tylko dzieci

Mobilność

Wiedeń. Jak miasto uczy chodzenia i to nie tylko dzieci

Łukasz Malinowski 11 sierpnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS