Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Rondo Solidarności oddane miesiąc przed terminem

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-10-28 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Rondo Solidarności oddane miesiąc przed terminem
Rondo tuż przed oddaniem do użytkufot. ZDiT Łódź
Rondo u zbiegu ul. Kopcińskiego, Pomorskiej, al. Palki i Północnej jest już w pełni przejezdne. Termin kontraktowy to 30 listopada – jeszcze przez miesiąc na rondzie będą mogły trwać drobne prace porządkowe. Efektem zakończonej przebudowy powinna być częściowa likwidacja jednego z wąskich gardeł łódzkiej sieci – do całkowitego udrożnienia konieczne są jeszcze prace po przeciwnej stronie skrzyżowania.

W trakcie trwających 2,5 miesiąca prac budowlanych wymieniono torowisko tramwajowe (ruch został jednak przywrócony o tydzień później, niż planowano). Również samochody w ciągu DK14 (al. Palki i ul. Kopcińskiego) przejeżdżają już po nowym, wyremontowanym przejeździe przez torowisko. Wymieniono także nawierzchnię na całym rozległym rondzie – przed rozpoczęciem inwestycji jej zużycie nastręczało trudności w przejeździe przez skrzyżowanie.

Wyciągnąć tramwaje z korków

Najważniejszą częścią inwestycji było jednak poszerzenie wlotu ul. Pomorskiej od strony wschodniej. – Wyznaczono tam dodatkowy prawoskręt, co umożliwiło wydzielenie torowiska dla tramwajów jadących w kierunku centrum – wyjaśnia wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Poprzednio tramwaje i samochody stały tam w jednej kolejce pod światłami, co w godzinach szczytu prowadziło do korków.

Pomysłodawcą inwestycji był Maciej Sobieraj z Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu (i przyszły wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu, który obejmie obowiązki 2 listopada). – Podstawowym celem było udrożnienie linii tramwajowej. Z powodu korków tramwaje nabierały przy rondzie opóźnienia sięgającego czasami aż 20 minut. Problem nasilał się w godzinach szczytu – wyjaśnia. Warto dodać, że Pomorska jest jedną z dwóch – obok ul. Narutowicza – tras wyjazdowych z zajezdni Telefoniczna, więc opóźnienie tramwajów wyjeżdżających na linię przekłada się na kolejne zakłócenia w innych rejonach miasta. – Udało się znaleźć rozwiązanie dobre dla wszystkich – także dla kierowców, którzy zyskali choćby wygodniejszy wyjazd z pobliskiego biurowca – podkreśla Sobieraj.

Wkrótce dodatkowa zmiana organizacji

Zdaniem inicjatora byłoby jednak lepiej, gdyby linia ciągła oddzielająca tory od jezdni została poprowadzona aż do skrzyżowania z ul. Matejki, zamiast – jak w rzeczywistości – kończyć się w pewnej odległości przed nim. – Miejsca na to nie brakuje. Taka zmiana poprawiłaby czytelność całego układu szczególnie dla tych kierowców, którzy przyjeżdżają tu pierwszy raz. Będę zabiegał o to, by taka zmiana została wprowadzona jak najszybciej – deklaruje Sobieraj. Na razie przy Pomorskiej obowiązuje zakaz parkowania.

– Pamiętajmy, że zakres przebudowy jest ograniczony – tłumaczy Mikołajec. – Nasze działanie kończyło się na wysokości początku nowego pasa do prawoskrętu, dalej w Pomorską nie wchodziliśmy. Oznakowanie poziome i jego ewentualne zmiany leżą w gestii Zarządu Dróg i Transportu, który może uporządkować tę sprawę w każdej chwili – dodaje wicedyrektor ZIM.

Po drugiej stronie prace dopiero w 2019?

Plan przewiduje także poszerzenie zachodniego wlotu Pomorskiej, konieczne dla upłynnienia ruchu na wschód, w kierunku pętli Telefoniczna i Stoków. Narzucone tempo nie pozwoliło jednak wykonać tej przebudowy w tym roku. – Należy tam przełożyć znacznie więcej instalacji, a także przestawić słupy trakcyjne. Potrzebne jest przygotowania projektu branżowego. Umowa przewiduje, że środki na poszerzenie wlotu zachodniego znajdą się w budżecie na rok 2018. Należy dobrze się do tego przygotować – mówi Sobieraj. Jednak zdaniem wicedyrektor ZIM cały przyszły rok będzie prawdopodobnie poświęcony na prace projektowe po zachodniej stronie. – Projekt będzie skomplikowany. Nie wiemy jeszcze, na przykład, jak zostanie rozwiązany peron: być może będzie to przystanek typu wiedeńskiego – mówi Mikołajec. Problemem nie są natomiast kwestie własności działek: jeśli nawet terenu niebędącego własnością miasta nie uda się przejąć w inny sposób, zostanie zastosowana procedura ZRID.

Podobne zmiany należałoby – według pomysłodawcy przebudowy – wprowadzić w niektórych innych miejscach łódzkiej sieci. – Jednym z nich jest ul. Franciszkańska przy Północnej, gdzie na torowisku został wydzielony lewoskręt. Również tam tramwaje z Dołów do centrum są blokowane przez samochody. Będziemy identyfikowali te wąskie gardła i zabiegali o ich likwidowanie – zapewnia Sobieraj.

Na razie przy rondzie został także wymalowany pierwszy z zaplanowanych przejazdów rowerowych. Pozostałe powstaną według gotowego już projektu w przyszłym roku. Podczas zakończonej inwestycji przystosowano krawężniki i chodniki z myślą o przyszłej infrastrukturze rowerowej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pabianice: Tramwaj wróci w najbliższą środę

Komunikacja

Pabianice: Tramwaj wróci w najbliższą środę

Kasper Fiszer 27 października 2017

Pabianice zadłużają się na tramwaj i hybrydy

Komunikacja

Pabianice zadłużają się na tramwaj i hybrydy

Kasper Fiszer 26 października 2017

Łódź: Koreferat ŁTM wciąż nie powstaje

Komunikacja

Łódź: Koreferat ŁTM wciąż nie powstaje

Kasper Fiszer 25 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5