Łódzka sieć tramwajowa została w ostatnim okresie mocno okrojona. Czy należy obawiać się kolejnych zawieszeń? Miasto planuje remonty kilku odcinków i liczy, że pozwoli to uniknąć konieczności awaryjnego wstrzymywania ruchu.
W ostatnich miesiącach na niespotykaną wcześniej skalę
wstrzymywany jest ruch tramwajowy na kolejnych ulicach Łodzi. Po szynach nie dojedziemy już na pętlę Marysin-Warszawska po ul. Warszawskiej, ul. Wojska Polskiego na Doły, Cmentarną i Srebrzyńską na Koziny oraz ul. Legionów do węzła przy al. Włókniarzy. W mieście wciąż są jednak czynne odcinki sieci, których stan techniczny odbiega od ideału. Czy istnieje realne zagrożenie, że miasto wyłączy z eksploatacji kolejne fragmenty?
Miasto nie ma intencji zamykania tras – Nie mamy w intencji, aby kolejne odcinki torowisk były zamykane – zapewnia nas Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Zaznacza jednak, że każdorazowo decyzje podejmowane są po przedstawieniu przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne szczegółowych ekspertyz dotyczących stanu konkretnego fragmentu. Zapewnia on jednocześnie, że miasto planuje wznowić ruch na wszystkich zamkniętych odcinkach.
Rzecznik ZDiT przypomina także o planach remontowych dotyczących ulic z torowiskami o stosunkowo niskim standardzie. – Ul. Ogrodowa i Północna [od Zachodniej do Franciszkańskiej] są w trakcie projektowania. Jest też przetarg dotyczący projektu przebudowy ul. Legionów, która będzie realizowana w ramach rewitalizacji obszarowej – stwierdza.
Remonty z kasy miasta na Kurczakach, Stokach i ul. ZielonejPętla Dworzec Łódź-Chojny, skrzyżowanie prowadzącej do niej ul. Kilińskiego z Przybyszewskiego oraz ul. Rzgowska pomiędzy Dąbrowskiego a Paderewskiego mają natomiast zostać wyremontowane w ramach dużego programu Tramwaj dla Łodzi prowadzonego dzięki środkom unijnym. W jego ramach wykonana została już przebudowa ul. Dąbrowskiego. To kolejna z nieczynnych przez lata tras tramwajowych, którą otwarto kilka tygodni temu.
Według Tomasza Andrzejewskiego ważne dla utrzymania ruchu są jednak także roboty wykonywane ze środków własnych miasta. – W ostatnich latach zrealizowane zostały tak remonty torowisk na Kopernika, Gdańskiej, Narutowicza, Aleksandrowskiej i al. Włókniarzy – wylicza. Przedstawił on także najważniejsze założenia dotyczące kolejnych inwestycji finansowanych przez samorząd. – W planach mamy remonty ul. Rzgowskiej do pętli Kurczaki, ul. Telefonicznej i ul. Zielonej – wskazał nasz rozmówca. Czy wszystkie prace uda się jednak rozpocząć przed osiągnięciem krytycznego stanu istniejącej infrastruktury – nie wiadomo.