Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Remont tramwajów podmiejskich z RPO 2020+?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-09-11 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Remont tramwajów podmiejskich z RPO 2020+?
Tramwaj podmiejski w KonstantynowieFot. Kasper Fiszer
Marszałek województwa łódzkiego przekonuje, że Pabianice wraz z Ksawerowem przetarły szlak, którym mogą podążyć pozostałe gminy, szukając środków na modernizację zdegradowanej infrastruktury tramwajowej. Kolejnego konkursu, w którym można by złożyć wnioski podobne do tego zwycięskiego, można się jednak spodziewać dopiero w następnej perspektywie budżetowej UE. Czy do tego czasu w ogóle uda się utrzymać tramwaj przy życiu?

Choć przyszłość tramwajowego połączenia Łodzi z Ksawerowem i Pabianicami wydaje się zapewniona, wciąż bardzo mgliście rysują się perspektywy dla pozostałych wychodzących z Łodzi tramwajowych linii podmiejskich. Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień stwierdził, że szansą na utrzymanie połączeń mogą być regionalne programy UE. Gminy będące właścicielami infrastruktury będą jednak musiały poczekać z wnioskami do kolejnej unijnej perspektywy budżetowej.

Inwestycji nie udało się przeprowadzić w ramach POIiŚ

– Łódzki Tramwaj Metropolitalny miał objąć także odcinki z Ozorkowa przez Zgierz do Łodzi i z Lutomierska przez Konstantynów do Łodzi. Z racji skali projektu zaproponowane zostało jego finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Niestety znalazł się on na liście rezerwowej bez szans na finansowanie – przypomniał podczas niedawnej konferencji prasowej.

Witold Stępień podkreślał, że wspólna inwestycja miała mieć wartość przekraczającą 1 mld zł. – Gdy rozpoczęły się dyskusje o stanie technicznym linii podmiejskich, z prezydentem Pabianic Grzegorzem Mackiewiczem doszliśmy do takiej konkluzji, by każda z gmin przygotowała dokumentację techniczną swojego odcinka – stwierdził. Miało to pozwolić bądź na złożenie kompletu dokumentów do POIiŚ, jeśli jednak uzyskano by dotację, bądź na szukanie rozwiązań alternatywnych (np. start w konkursie RPO).

Czy tramwaj uda się utrzymać przez co najmniej cztery lata?

– Skutek w przypadku Pabianic był oczywiście pozytywny, a sam projekt był znakomicie przygotowany – ocenił marszałek. – Myślę, że tą ścieżką będą szły kolejne samorządy. Jest to co prawda duże wyzwanie, ale następne fundusze unijne w programach regionalnych [będą dostępne] już od 1 stycznia 2021 r. – mówił.

W tym kontekście zasadnym wydaje się jednak pytanie, czy uda się utrzymać system przy życiu choćby przez najbliższe cztery lata, przy czym najprawdopodobniej z uwagi na długotrwałe procedury wyboru projektów realizacja kolejnych inwestycji zaczęłaby się jeszcze później. Już dziś MPK-Łódź wskazuje na ryzyko zawieszenia ruchu na linii ozorkowskiej. Tramwaj do Lutomierska nie kursuje zaś od lutego.

Pozostałe gminy nie poszukiwały środków w RPO

Gminy Pabianice i Ksawerów były jedynymi, które podjęły trud przygotowania wniosku konkursowego do RPO. Choć pula środków przeznaczonych na inwestycje związane z transportem niskoemisyjnym nie pozwoliłaby na sfinansowanie modernizacji więcej niż jednej linii, UMWŁ liczy na przesunięcie pewnych kwot, które pozwoliłoby na udzielenie dotacji zadaniom z listy rezerwowej. Nie jest zatem wykluczone, że w ramach obecnej edycji RPO udałoby się ostatecznie przeprowadzić remont większej liczby tras.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pabianice: Będziemy beneficjentami wszystkich projektów RPO

Komunikacja

Pabianice: Będziemy beneficjentami wszystkich projektów RPO

Kasper Fiszer 05 września 2017

Łódź: Dwa lata bez tramwajów na al. Śmigłego-Rydza

Komunikacja

Łódź: Dwa lata bez tramwajów na al. Śmigłego-Rydza

Roman Czubiński 02 września 2017

Łódź: Decyzja ws. remontu Wojska Polskiego w ciągu miesiąca

Komunikacja

Łódź: Decyzja ws. remontu Wojska Polskiego w ciągu miesiąca

Kasper Fiszer 01 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5