Po majowym długim weekendzie rozpocznie się zaplanowana na 5 miesięcy wymiana torowiska tramwajowego na odcinku od wiaduktu ul. Pomorskiej do zajezdni Telefoniczna. Konieczność zachowania dojazdu do tej ostatniej będzie dla ekip Zakładu Torów i Sieci MPK Łódź dużym wyzwaniem. W bardzo nietypowy, jak na Łódź, sposób zaplanowano też organizację komunikacji zastępczej.
Łącznik między Pomorską a Telefoniczną należy do najważniejszych odcinków łódzkiej sieci tramwajowej. Jest on jedynym wyjazdem z największej w Łodzi zajezdni, której odcięcie od łódzkiej sieci uniemożliwiłoby kursowanie większości linii. Choć w styczniu 2007 r. wymieniono zerwaną podczas wichury sieć trakcyjną wraz ze słupami, a w październiku 2008 r. ułożono nowe tory na łukach od skrzyżowania Pomorska – Konstytucyjna do wiaduktu, stan techniczny odcinka od dawna systematycznie się pogarszał. O znaczeniu dojazdu na Telefoniczną mieszkańcy Łodzi mogli przekonać się doświadczalnie przed niespełna dwoma laty: w lipcu 2018 r.
awaria położonego pod torami wodociągu na nieco wcześniejszym fragmencie, choć nie wyłączyła go całkowicie z ruchu, wywołała poważne utrudnienia w całym mieście. Z zajezdni nie wyjechało wówczas ponad 30 brygad (w tym najbardziej wartościowe – niskopodłogowe), a część pozostałych tramwajów musiała nocować na pętlach.
Z tego właśnie względu remont będzie realizowany połówkowo. Od 4 maja do końca września poranne wyjazdy i wieczorne zjazdy taboru będą odbywać się po jednym torze, podczas gdy drugi – w „okienku” między nimi – będzie wymieniany. Aby odciążyć ten fragment sieci podczas remontu, kursujące po nim linie (12, 15, 17 i 18) zostaną z niego na ten czas wycofane. Ponieważ brak pętli, na której tramwaje dojeżdżające od Pomorskiej mogłyby zawracać (pętla Radiostacja ma wjazd jedynie od strony Narutowicza), zdecydowano się na bardzo nietypowe i niestosowane wcześniej w Łodzi rozwiązanie. – Linie tramwajowe będą dojeżdżać do osiedla akademickiego przy Pomorskiej. Na przystanku przy Lumumby tramwaje będą zmieniać numer linii. 12 pojedzie dalej jako 15, 17 jako 18 i odwrotnie – zapowiada wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Tramwaj linii 12 z Retkini dojedzie do Lumumby, gdzie zmieni oznakowanie liniowe na 15 i pojedzie na Kurczaki. W podobny sposób pojazd linii 15 z Kurczaków na przystanku przy Lumumby zmieni się w tramwaj linii 12 w kierunku Retkini, 18 z Retkini odjedzie z Lumumby jako 17 w kierunku Chocianowice Ikea, a 17 z Chocianowic – jako 18 w stronę Retkini.
– Taki układ tras zapewni pasażerom dojazd bez żadnych zmian do osiedla akademickiego, obsługę ul. Narutowicza i Pomorskiej oraz wygodną przesiadkę na autobus zastępczy z czterech linii tramwajowych – podkreśla zalety takiego rozwiązania wicedyrektor ZDiT. Należy jednak zauważyć ryzyko komplikacji z punktu widzenia pasażerów: aby informacja pasażerska na zewnątrz wagonu była zgodna z prawdą, motorniczowie będą musieli skrupulatnie przestrzegać zmiany tablic lub napisu na wyświetlaczu na granicznym przystanku – tymczasem doświadczenie wskazuje, że nawet przy zwykłej organizacji ruchu bywają z tym problemy. Perony przystanku Pomorska – Lumumby w obu kierunkach zostaną wydłużone, aby mogły zmieścić się przy nich dwa tramwaje (przewidziano kilkuminutowy postój w celu zmiany oznakowania liniowego).
Na Stoki dojedzie natomiast autobusowa linia zastępcza Z12. Ponieważ remontowany łącznik jest jednym z niewielu w Łodzi odcinków poprowadzonych niezależnie od sieci drogowej, autobusy pojadą okrężną trasą od tymczasowej pętli przy Szpitalu CKD ulicami: Pomorską, Tamka, Telefoniczną, Giewont, Zaruskiego, Wichrową i Krokiew na pętlę Stoki, skąd powrócą przez Giewont, Telefoniczną, Tamka, Pomorską i Poronińską.