Zakończył się rozpoczęty w 1994 r. proces wprowadzania do ruchu autobusów niskopodłogowych. W tym roku łódzkie MPK zakończyło eksploatację ostatniego typu pojazdów niedostosowanych do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na ulicach miasta nie zobaczymy już mercedesów conecto z 2006 r.
Powoli kończący się rok 2022 trudno jest ocenić jednoznacznie pozytywnie, jeśli chodzi o funkcjonowanie łódzkiej komunikacji miejskiej. Przyniósł on bowiem przede wszystkim stagnację w zakresi odcinków sieci tramwajowej z zawieszonym ruchem. Pomimo rozpoczęcia kilku ważnych inwestycji, które mają powstrzymać dalszą degradację stanu technicznego sieci, szereg tras wciąż pozostaje nieczynny, a komunikacja zastępcza bywa mocno nieefektywna.
Spóźniony koniec wysokiej podłogi
Okres ten zostanie także zapamiętany jako czas poważnego konfliktu płacowego z załogą, któy nie doprowadził co prawda do strajku generalnego, ale jego skutki dla systemu komunikacji miejskiej są bardzo poważne. Pokłosiem konieczności wyasygnowania dodatkowych środków na podwyżki jest znaczące podniesienie ceny biletów. Jednocześnie zachowane zostały niskie częstotliwości kursowania tramwajów i autobusów, co wpływa na całościową ocenę jakości transportu zbiorowego.
Nieco w cieniu dużych wyzwań jak funkcjonowanie w warunkach niepewności gospodarczej czy sprostanie konieczności poprawy stanu technicznego infrastruktury pozostaje natomiast niewątpliwy przełom w zakresie taboru autobusowego. Znacznie później niż w innych dużych miastach Polski z ulic zniknęły bowiem ostatnie autobusy nieposiadające niskiej podłogi. – Wycofaliśmy je 22 lutego tego roku. Były to mercedesy O345G Conecto – mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź.
Nowsze nie zawsze oznacza nowoczesne
Mowa tu o pojazdach kupionych w 2006 r. Wychodzące wówczas z bardzo poważnego kryzysu taborowego MPK kupiło wówczas dużą partię średniopodłogowych autobusów wyprodukowanych w tureckich fabrykach koncernu. Znacznie tańsze niż niskopodłogowce wozy pozwoliły na szybkie wycofanie z użytku najbardziej wyeksploatowanych ikarusów 280, a także – wyposażonych w niską podłogę – jelczy M181MB z końca lat 90. zeszłego stulecia.
Conecto umożliwiły więc z jednej strony znaczący krok naprzód w zakresie wycofywania z ruchu najbardziej przestarzałych konstrukcji, z drugiej jednak na kolejne półtorej dekady zakonserwowały stan niepełnego przystosowania komunikacji autobusowej do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W tym roku z ulic Łodzi zjechało ostatnie jedenaście sztuk serii. – Wszystkie zostały sprzedane – informuje nas Piotr Wasiak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.