Wkrótce po mieście będzie kursował używany tramwaj NF6D z klimatyzacją w przedziale pasażerskim. Jeżeli testy wypadną pozytywnie to MPK Łódź będzie ją montowało w kolejnych modernizowanych wagonach z drugiej ręki.
Według danych na marzec tego roku MPK Łódź posiada aktualnie 62 wagony używane. Najwięcej, bo aż
35 to wagony Siemens NF6D. Kolejne to:
Duewag M8CN – 18 sztuk oraz
AEG GT6M-ZR – 9 sztuk. I chociaż blisko połowa z nich jest już po modernizacji, to w żadnym wagonie nie zdecydowano się na instalację klimatyzacji dla pasażerów.
MPK Łódź wraca do klimatyzacji w wagonach używanych Właśnie na brak klimatyzacji (mają ją tylko motorniczowie) podróżni narzekają najbardziej. W tych wagonach nie ma bowiem szyberdachów, a jedynie zamontowano niewielkie uchylne lufciki na bocznych szybach. Przy dużych upałach, które o ostatnich latach można spotkać także w Łodzi, takie rozwiązania w ogóle się nie sprawdzają. Wagony zamieniają się w sauny na szynach.
Jednak miejski przewoźnik wraca do koncepcji montażu klimatyzacji także w części pasażerskiej. Chodzi na razie o wagony NF6D, które spółka sprowadzała od końca 2017 roku,
a teraz sukcesywnie je modernizuje. Z hali Zakładu Techniki przy ul. Tramwajowej wyjechało już 7 odnowionych wagonów wspomnianego typu.
Pierwszy NF6D z klimatyzacją dla pasażerów przed wakacjami – W czerwcu mamy nadzieję, że ten wagon wyruszy już na miasto, bo nie ma sensu prowadzić pilotażu klimatyzacji we wrześniu. Przez letnie miesiące będziemy mogli ten system przetestować – powiedział w rozmowie z "Transportem Publicznym" Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.
Fot. Daniel Siwak | Wagon NF6D należący do MPK Łódź na pętli Doły
Do tej pory, prócz kosztów, spółka podchodziła do montażu klimatyzacji sceptycznie także ze względu na spodziewane efekty. – To nie jest tylko problem założenia samej klimatyzacji. To jest przede wszystkim kwestia rozprowadzenia tego powietrza. Zadaliśmy pytanie producentowi, czy jest w stanie tak rozprowadzić zimne powietrze, żeby nie wylatywało od razu przez drzwi. Zobaczymy, jak to się sprawdzi – dodaje Papierski.
Miejski przewoźnik na razie nie zdradza, która firma zaproponowała swoje rozwiązanie do testów oraz ile taki system może kosztować dla pojedynczego wagonu. Szczegóły poznamy najpewniej w czasie prezentacji, która może odbyć się za kilka tygodni.
Po zakończeniu okresu tekstowego, który ma potrwać przynajmniej do końca sierpnia, MPK Łódź podejmie decyzje w sprawie montażu urządzeń klimatyzacyjnych. Jeżeli testy wypadną pozytywnie będą montowane w kolejnych tramwajach NF6D, a
w przyszłości GT6M-ZR. Pewne jest to, że wagony, które zostały już zmodernizowane nie będą doposażanie w klimatyzację dla pasażerów.