Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Proponowaliśmy obsługę linii do Ozorkowa, ale Zgierz był tańszy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
28-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Proponowaliśmy obsługę linii do Ozorkowa, ale Zgierz był tańszy
fot. Kasper FiszerAutobus zastępczy Z46
Czy musiało dojść do zmiany organizacji ruchu na trasie Łódź – Zgierz – Ozorków? Nie – twierdzą władze Łodzi, podkreślając, że proponowały dalszą obsługę połączeń zastępujących tramwaje linii 46 orzez MPK-Łódź. Zgierz i mniejsze gminy zdecydowały się jednak zmniejszenie kosztów i powierzenie realizacji przewozów spółce Markab.

Po otwarciu linii tramwajowej z Łodzi do Zgierza po niemal czterech latach przerwy w jej obsłudze zmienił się sposób organizacji ruchu na trasie ze Zgierza do Ozorkowa. Tylko przez około dwa miesiące funkcjonowała autobusowa linia Z46 uruchamiana na podstawie umowy międzygminnej przez miasto Łódź. Potem przewozy przejął Zgierz, który zlecił ich wykonanie spółce Markab. Ta realizuje kursy na linii 10 relacji Zgierz – Ozorków.

MPK droższe od zgierskiego Markabu

Tymczasem przed zawieszeniem tramwajowego 46 Łódź – Zgierz – Ozorków za organizację transportu międzygminnego odpowiadała Łódź. Naturalnym wydawałoby się więc dalsze pozostawanie komunikacji zastępczej w strukturach łódzkiego transportu zbiorowego, jak miało to zresztą miejsce w latach 2018 – 2022. Po kilku miesiącach od likwidacji łódzkiej linii uruchomionej w zamian za tramwaj samorząd największego miasta aglomeracji zapewnia, że był gotowy nadal realizować przewozy pomiędzy Zgierzem a Ozorkowem.

– Kalkulacja kosztów linii organizowanej przez Łódź i przez Zgierz zadecydowała, że gminy wybrały organizację przewozów po swojej stronie – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Podkreśla przy tym, że to podłódzkie samorządy, a nie Łódź, zadecydowały o zmianie formuły. MPK okazało się jednak droższe od spółki Markab, która należy częściowo do Urzędu Miasta Zgierza.

Autobusy kursują rzadziej, a powrót tramwaju jest coraz mniej realny

Wraz ze zmianą operatora zmieniła się jednak także jakość świadczonych usług. Kursy realizowane są rzadziej niż dotychczas, co stanowi podstawowy czynnik obniżający konkurencyjność transportu zbiorowego w relacji z i do Łodzi. Z rozkładu jazdy wypadły też kursy nocne, które były realizowane bez przerwy od 2004 r. najpierw przez nieistniejącą już spółkę Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, a potem przez MPK-Łódź.

Wciąż trwa przy tym pat organizacyjny, który uniemożliwia podjęcie decyzji o modernizacji tramwajowej infrastruktury linii 46. Z biegiem czasu koszty wymagającej remontu trasy rosną nie tylko z uwagi na rosnące ceny usług i materiałów budowlanych, ale i na dalszą degradację torowiska i samego pasa ziemi. Ostatni raz tramwaj z Łodzi do Ozorkowa dotarł w 2018 r.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5