Ponowne wydłużenie linii tramwajowych na Pabianickiej do pętli Chocianowice Ikea to najważniejszy element najnowszego pakietu zmian w siatce linii łódzkiej komunikacji miejskiej. Dzięki częstszym kursom autobusów linii 59 poruszanie się po centrum powinno stać się nieco łatwiejsze, choć liczba zawieszonych odcinków sieci tramwajowej pozostaje bardzo duża. Zmiany wejdą w życie w najbliższą sobotę – 1 kwietnia.
Najważniejsza ze zmian wiąże się z postępami
przebudowy zajezdni Chocianowice. Dzięki częściowemu zakończeniu wymiany torów na ul. Pabianickiej przed zajezdnią tramwaje mogą już powrócić na pętlę Chocianowice Ikea. Ponieważ jednak na razie zostanie oddany do użytku tylko jeden tor, po którym będzie odbywał się ruch wahadłowy – na wspomnianą pętlę powróci na razie tylko jedna linia stała (11), wzmacniana przez zastępcze tramwaje Z17 do Placu Niepodległości. Warto przypomnieć, że szybkie oddanie do użytku drugiego toru będzie miało duże znaczenie: jeszcze w tym roku z Pabianickiej mają zacząć korzystać także tramwaje jadące po
zmodernizowanych torach do Pabianic.
Wspomniana linia 11 powróci na stałą trasę (Chocianowice Ikea – Helenówek). Na pętli Chojny Kurczaki zastąpi ją z kolei linia 3B. Do obsługi linii kończących trasę w tym rejonie Łodzi przestanie być konieczny tabor dwukierunkowy. Dodatkową zmianą będzie przemianowanie – zgodnie z logiką przyjętą podczas reformy z 2017 r. – dotychczasowego wariantu 11B (Helenówek – Kurczaki) na osobną linię 19. W przyszłości, po wybudowaniu
nowego torowiska w ul. Broniewskiego, ma ona zostać skierowana właśnie na ten odcinek, by dalej pojechać zapewne do pętli Dąbrowa Niższa lub Dworzec Łódź Dąbrowa. Trasa linii 7 nie zmieni się, jednak jej kursy będą wykonywane tylko w dni robocze.
W efekcie zmniejszy się też liczba autobusów potrzebnych do obsługi komunikacji zastępczej. Dotychczasowa linia Z11 (Cmentarz Zarzew – Chocianowice Ikea) zostanie zastąpiona krótszą Z7 (Cmentarz Zarzew – Plac Niepodległości). Dalsze skrócenie (poprzez wyprostowanie) jej trasy stanie się możliwe po ukończeniu pierwszej nitki
wiaduktu w ciągu ul. Przybyszewskiego. Należy przypomnieć, że
sytuacja kadrowa w łódzkim MPK jest bardzo napięta.
Tymczasem „zaoszczędzone” brygady mają posłużyć do zwiększenia częstotliwości linii 59, wydłużonej, by zastąpić tramwaje na ul. Kilińskiego. Nie wiadomo, jaka będzie przyszłość linii po rozbiórce ruin kamienicy, której
zawalenie wstrzymało ruch na północnej części ulicy, i uruchomieniu planowanej tramwajowej linii wahadłowej Franciszkańska – Milionowa.