Za kilka tygodni rozpocznie się modernizacja nieczynnego od miesiąca torowiska tramwajowego na ul. Północnej. To inwestycja istotna m.in. w kontekście planowanych zmian na nieodległym pl. Wolności. Nowy łuk ma zapewnić możliwość zmiany kierunku jazdy pomimo likwidacji ronda tramwajowego.
Od około miesiąca wyłączony z ruchu jest ciąg tramwajowy Północna – Ogrodowa pomiędzy ulicami Kilińskiego a Zachodnią. Wraz z uruchomieniem linii tramwajowej nr 6 do Zgierza miasto zmieniło bowiem także trasę kursującej z nią we wspólnym takcie „siódemki”, kierując ją do pętli Dworzec Łódź-Żabieniec. Na nieczynnym fragmencie sieci nie są jednak na razie prowadzone prace infrastrukturalne. Samorząd zapowiadał, że długo oczekiwany remont zdegradowanego torowiska rozpocznie się na początku tego roku.
Kilka tygodni do rozpoczęcia przebudowy Teraz wiemy już, że prace infrastrukturalne rozpoczną się w lutym i zgodnie z założeniami powinny zakończyć się wraz z końcem sierpnia 2023 r. – Wartość inwestycji to 45 mln zł, w tym 11 mln zł z UE i budżetu państwa – mówi Małgorzata Loeffler, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. Dodaje, że zadanie obejmie także przebudowę skrzyżowania ul. Ogrodowej i Północnej z Nowomiejską.
– Powstanie wyremontowane „zielone” torowisko i nowa tramwajowa sieć trakcyjna – opisuje nasza rozmówczyni. Zadanie nie ogranicza się jednak do robót tramwajowych: zbudowane mają zostać nowe chodniki przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym niewidomych, droga dla rowerów biegnąca po północnej stronie odcinka i elementy małej architektury nawiązujące stylem do łódzkiej secesji.
Nowy łuk pozwoli na zastąpienie ronda na pl. Wolności Samorząd podkreśla, że zadba o zieleń, sadząc zarówno nowe drzewa, jak i kwiaty – m.in. dęby, kasztanowce, róże i hortensje. Z punktu widzenia ruchu tramwajowego najbardziej istotne będą jednak planowane zmiany w układzie torowym. Na skrzyżowaniu z Nowomiejską dobudowany ma zostać nowy łuk w relacji wschód – południe. – Tramwaje jadące ul. Nowomiejską od strony pl. Wolności będą więc mogły skręcić w prawo w ul. Północną – tłumaczy przedstawicielka ZIM. To ważne uzupełnienie, bo plany miasta zakładają likwidację ruchu okrężnego na pobliskim pl. Wolności. W przypadku konieczności skrócenia trasy linii przebiegających po ul. Pomorskiej tramwaje będą mogły więc nadal zawracać w tej części miasta, choć będzie to bardziej czasochłonne niż obecnie z wykorzystaniem ronda tramwajowego.
Nie są natomiast przewidziane zmiany układu torowego na samej pętli Północna. Mowa tu o dawnym tzw. Dworcu Tramwajów Podmiejskich, na którym rozpoczynały się trasy linii ozorkowskiej, zgierskiej, aleksandrowskiej, konstantynowskiej i lutomierskiej. W ostatnich latach jest on wykorzystywany głównie podczas prowadzenia objazdów w ruchu miejskim, a nie podmiejskim, ale o dawnej roli miejsca przypomina spektakularna jak na standardy tramwajowe architektura poczekalni, która jest obecnie zaadaptowana do innych celów.
Aktualizacja: Nie będzie likwidacji ronda na pl. Wolności
Jak poinformował nas ZIM, miasto zrezygnowało z planów likwidacji ronda tramwajowego na pl. Wolności. Nowy łuk uzupełni więc istniejącą sieć tramwajową, a nie będzie stanowił ekwiwalentu w zamian za planowane wcześniej do likwidacji rondo.
Aktualizacja nr 2: pl. Wolności jednak bez ronda
Aktualizacja nr 2: pl. Wolności jednak bez ronda
Choć wcześniej miejski organ informował nas, że „nowy łuk ma zapewnić możliwość zmiany kierunku jazdy pomimo rezygnacji z przebudowy ronda tramwajowego”, projekt przebudowy pl. Wolności nadal zakłada likwidację znajdującego się tam ronda tramwajowego, które jest obecnie wykorzystywane jako awaryjna krańcówka. W kolejnej przesłanej do nas wiadomości ZIM doprecyzował, że „nie będzie likwidacji ronda na krańcówce” w ramach przebudowy Ogrodowej i Północnej, a „pl. Wolności to inna inwestycja” i „tu rzeczywiście nie będzie możliwości jazdy wokół placu”, zaś ruch tramwajowy będzie możliwy „jedynie po części północnej”. Za niezamierzone zamieszanie – nie z naszej winy – Czytelników przepraszamy.