Od jutra rozpocznie się stopniowe zagęszczanie rozkładów jazdy łódzkiej komunikacji miejskiej. Władze Łodzi chcą w ten sposób dostosować się do zmieniających się okoliczności, przede wszystkim – do stopniowego „odmrażania” gospodarki. Kolejne kroki będą podejmowane w miarę potrzeby.
Według danych Zarządu Dróg i Transportu liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej spadła na skutek ograniczeń w poruszaniu się i aktywności gospodarczej
aż o 80%. Dziś – jak przekonuje wicedyrektor ZDiT Maciej Sobieraj – wznawianie działania kolejnych instytucji publicznych, centrów handlowych czy zakładów przemysłowych powoduje konieczność ponownego zwiększenia zdolności przewozowych transportu zbiorowego. Duże znaczenie mają także względy bezpieczeństwa, przede wszystkim – niedopuszczanie do powstania tłoku w pojazdach. – Rozluźnienia w gospodarce i powroty do pracy skutkują większą liczbą pasażerów. Przy obecnych ograniczeniach liczby osób w pojazdach komunikacji miejskiej stale zwiększamy częstotliwość, aby zapewnić odpowiednią liczbę miejsc – deklaruje Sobieraj. ZDiT postanowił rozpocząć wprowadzanie tych zmian, nie czekając na
zapowiedziane przez rząd poluzowanie restrykcji.
Od jutra (sobota 9 maja) pasażerowie będą mogli znów korzystać z linii tramwajowej 17 oraz autobusowych 77 i 87 (w wariantach A i B), które ponownie zaczną kursować w soboty. Przywrócenie linii 17 ma zwiększyć łączną częstotliwość na ul. Pabianickiej. Ponadto na jej trasie znajduje się kilka dużych centrów handlowych (Port Łódź, Sukcesja i Manufaktura). Aby uniknąć komplikacji związanych z przechodzeniem na linię 18 na
tymczasowym krańcu przy Lumumby (w weekendy osiemnastka nie kursuje), sobotnia trasa zostanie skrócona do nieczynnej liniowo pętli Północna. W dni robocze trasa się nie zmieni, nie będzie też na razie kursów w niedzielę.
W najbliższą niedzielę na trasy ponownie wyruszą autobusy linii 85 (warianty: A i B) z dworca Łódź Fabryczna do Arturówka i na osiedle Marsyin. W poniedziałek natomiast zagęszczenie rozkładów jazdy nastąpi na liniach 69 (warianty: A i – przywrócony – B), 70 i 76, które w dni robocze w godzinach szczytu mają kursować co 7,5 minuty. Do siatki połączeń powróci też, choć w okrojonej po raz kolejny postaci, linia tramwajowa 7. Jej trasa (poza weekendami) połączy Widzew Augustów przez Przybyszewskiego z pętlą uliczną przy przystanku przesiadkowym Piotrkowska Centrum.
Wszystkie linie, których rozkłady jazdy zostaną zmienione, to: tramwajowe – 6, 15 i 17 oraz autobusowe: zastępcza Z12, 50 (A i B), 65 (A i B), 69 (A i B), 70, 76, 72 (A i B), 77, 82 (A i B), 83, 85 (A i B), 87 (A i B) oraz nocna N2. Wcześniej, w kwietniu,
częściej zaczęła kursować linia tramwajowa 2, której charakter jest jednak szczególny – na dwóch krańcach jej trasy znajdują się strefy przemysłowe (Dąbrowa i Teofilów).
Cięcia oferty komunikacji miejskiej wprowadzono w Łodzi
niemal natychmiast po wprowadzeniu restrykcji związanych z pandemią COVID-19. Ograniczeniu częstotliwości (
w dwóch głównych etapach) towarzyszyło skierowanie na wiele tras bardziej pojemnych pojazdów, by umożliwić pasażerom zachowanie między sobą bezpiecznej odległości.