Pomimo złożenia znacznie droższych niż się spodziewano ofert w postępowaniu na budowę nowych przystanków kolejowych w Łodzi PKP PLK nie chcą rezygnować z realizacji przedsięwzięcia. Spółka analizuje obecnie propozycje wykonawców i konsultuje swoje stanowisko z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. – Opracowane będą optymalne rozwiązania – zapewnia zarządca infrastruktury.
Problem wysokich cen w przetargach na remont czy budowę infrastruktury komunikacyjnej dotyka w regionie łódzkim praktycznie wszystkich inwestorów (np.
miasto Pabianice, które chce wyremontować linię tramwajową do Łodzi). Może mieć on również znaczący wpływ na realizację planowanej rozbudowy sieci przystanków kolejowych na terenie samej Łodzi. W niedawnym postępowaniu dotyczącym budowy peronów Łódź Warszawska, Łódź Retkinia i Łódź Radogoszcz Wschód złożono propozycje, które
niemal dwukrotnie przekroczyły zakładany budżet PKP Polskich Linii Kolejowych.
Trwa analiza złożonych ofertJak napisał na swoim profilu na portalu Facebook łódzki radny Bartosz Domaszewicz (PO), inwestor ma rozważać rezygnację z budowy nowych przystanków. – Niestety ta inwestycja stoi pod dużym znakiem zapytania, bo rządowa spółka chce odstąpić od projektu. Trzeba mobilizować państwowego przewoźnika, żeby nie położył tak ważnej dla Łodzi sprawy. Przecież 12 minut z Radogoszcza na Widzew czy 10 minut z Retkini do Manufaktury to komunikacyjna rewolucja – czytamy we wpisie radnego.
Informacji tych nie potwierdzają jednak same PKP PLK (które są odpowiedzialne za realizację przedsięwzięcia, choć Bartosz Domaszewicz wspominał w swoim komunikacie o rezygnacji z jego przeprowadzenia przez PKP SA). – Obecnie trwa analiza ofert złożonych w przetargu. Wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego opracowane będzie optymalne rozwiązanie dla tego postępowania – powiedział nam Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nie tylko nowe przystankiPrzypomnijmy, że tzw. projekt przystankowy zakłada nie tylko budowę nowych przystanków, ale także przebudowę kilku już istniejących. Najszersze prace przeprowadzone zostałyby w Łodzi-Marysinie, gdzie ma powstać mijanka. W zasadzie odtworzyłoby to dawny układ torowy odcinka linii nr 16 Łódź Widzew – Zgierz, na którym przed przebudową w 2014 r. funkcjonowała mijanka Radogoszcz położona kilkaset metrów od Marysina.
Inwestycja ma objąć także doposażenie istniejących przystanków na łódzkim odcinku linii nr 16 w urządzenia systemu informacji pasażerskiej. Te mają stanąć na peronach Łodzi-Stoków, Łodzi-Marysina i Łodzi-Arturówka. Mają także powstać nowe dojścia na przystanki skracające drogę mieszkańcom niektórych osiedli.