Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Plac Wolności bez ronda tramwajowego

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2016-12-08 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Plac Wolności bez ronda tramwajowego
Na placu zawracają także linie okolicznościowe fot. Roman Czubiński
Łódź: Plac Wolności bez ronda tramwajowego
Łódź: Plac Wolności bez ronda tramwajowego
Łódź: Plac Wolności bez ronda tramwajowego
Łódź: Plac Wolności bez ronda tramwajowego
Władze Łodzi przymierzają się do przebudowy w 2018 r. Placu Wolności. Urbanistyczne „przemeblowanie” ma łączyć się z likwidacją ronda tramwajowego, istniejącego tam jeszcze od czasów przedwojennych. Obecnie pętla nie jest wykorzystywana liniowo z wyjątkiem nocnych kursów linii 46, przydaje się jednak w razie konieczności zorganizowania objazdów.

Plac Wolności to ośmiokątny dawny rynek miejski, położony na północnym skraju ulicy Piotrkowskiej. Pod względem komunikacyjnym jest obecnie rondem drogowym i tramwajowym o bardzo szerokiej jezdni i z dużą liczbą miejsc parkingowych w północnej części. Plan przebudowy przewiduje zwiększenie powierzchni dostępnej dla pieszych. – Plac po modernizacji stanie się przestrzenią, w której będzie można organizować jarmarki, koncerty i innego rodzaju spotkania. Będzie to przestrzeń bardzo zielona i wyposażona w fontanny – zapowiada prezydent Hanna Zdanowska.

Z drzewami, ale bez pętli

Poprawie jakości przestrzeni ma służyć posadzenie 50 drzew w podwójnych szpalerach, a także odnowienie zabytków (w tym pomnika Tadeusza Kościuszki i, po jego planowanym przejęciu przez miasto, budynku Archiwum Państwowego). Plany obejmują też m. in. likwidację nieestetycznych punktów gastronomicznych w plastikowych budkach.

– Zachowujemy jednak aspekt komunikacyjny. Przenosimy jednak służącą jej infrastrukturę w jedną część placu, integrując przystanki autobusowe z tramwajowymi. Pozostałą, przylegającą do Piotrkowskiej część placu oddajemy mieszkańcom – zaznacza Zdanowska, twierdząc, że plac w nowym kształcie powinien stymulować życie także samego deptaku. Rozwiązanie, o którym mówi prezydent, oznacza likwidację ronda tramwajowego i zastąpienie go umieszczonym na północ od pomnika Kościuszki zwykłym skrzyżowaniem torów z wylotami w trzech kierunkach.

ŁIPT: Zostawmy pętlę awaryjną!

Łódzka Inicjatywa na rzecz Przyjaznego Transportu nie kwestionuje potrzeby modernizacji placu. Według przedstawicieli inicjatywy należy jednak zachować możliwości zawracania tramwajów przynajmniej w sytuacjach awaryjnych. – Na placu można obecnie zawrócić w sytuacjach zatrzymania na długich odcinkach ul. Zachodniej, Legionów, Pomorskiej, Kilińskiego czy Franciszkańskiej. Możliwość tę można wykorzystywać także w razie znacznego, niedającego się nadrobić opóźnienia tramwaju na trasie którejkolwiek z zestawu linii: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 15/15A, 16/16A, 43 i 46. Brak takich możliwości uderzy w pasażerów, którzy nie dojadą na miejsce na czas – argumentuje Maciej Sobieraj z ŁIPT.

Rezerwowa pętla przy ul. Północnej, która – zdaniem zwolenników przebudowy placu w proponowanym kształcie – może przejąć zadania ronda na Placu Wolności, jest znacznie mniej uniwersalna. Wyjazd z niej prowadzi bowiem tylko w jedną stronę – na zachód. – Nie da się na nią wjechać ani z Kilińskiego, ani z Nowomiejskiej, a w konsekwencji również z Pomorskiej. Trzeba by bardzo mocno przebudować układ torowy, aby zachować funkcjonalność, jaką daje obecny pl. Wolności – przekonuje Sobieraj.

A może dobudować łuki?

Inne proponowane przez ŁIPT rozwiązanie to utworzenie nowych możliwości skrętu na pobliskich skrzyżowaniach. Chodzi o przecięcie Nowomiejskiej i Północnej oraz o dobudowę brakującego łuku w relacji północ – wschód na skrzyżowaniu Zachodnia – Legionów. Powstałaby wtedy pętla uliczna w ciągu ul. Legionów, Nowomiejskiej, Ogrodowej i Zachodniej. – Biorąc pod uwagę stan skrzyżowania Nowomiejska/Północna, powinno ono zostać przebudowane i jednocześnie rozbudowane – uważa ekspert ŁIPT.

W ocenie Inicjatywy tory tramwajowe w nawierzchni, zwłaszcza awaryjne, nie pogorszyłyby estetyki placu, nie przeszkadzają też pieszym. – Jest wiele przykładów deptaków i placów z zachowanym swobodnym ruchem tramwajów – przekonuje Sobieraj. Jak podkreślają, nie jest też prawdą, że tory bardziej niż gładka nawierzchnia sprzyjają gromadzeniu się kurzu i błota. ŁIPT pochwala za to pomysł przesunięcia przystanków tramwajowych bezpośrednio na płytę placu oraz pozostawienie na niej przystanków autobusowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Tramwaje na Młocinach z godzinami odjazdów

Komunikacja

Warszawa. Tramwaje na Młocinach z godzinami odjazdów

Jakub Dybalski 09 grudnia 2016

Warszawa. Masaż odpowiedzią na lekceważenie rowerzystów

Prawo & Finanse

Warszawa. Masaż odpowiedzią na lekceważenie rowerzystów

Rafał Stawecki 10 grudnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5