Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Pierwszy M8C zmodernizowany

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-11-2014
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Pierwszy M8C zmodernizowany
Fot. Daniel Siwak
Środkowy człon niskopodłogowy, nowy układ chopperowy i zmiany w wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym - to cechy pierwszego zmodernizowanego przez MPK Łódź wagonu M8C. Pojazd może wejść do eksploatacji pod koniec roku.

14 wagonów dwukierunkowych M8C zostało sprowadzonych do Łodzi z Bielefeld w ubiegłym roku. Pierwotne plany były znacznie ambitniejsze: myślano o kupnie aż 40 sztuk. Jednym z motywów zakupu była chęć wykorzystania dwukierunkowych tramwajów do obsługi komunikacji zastępczej podczas przebudów dużych odcinków sieci (Trasa W-Z, Kilińskiego przy dworcu Łódź Fabryczna). Dwukierunkowość zachowały także pojazdy po modernizacji.

Ukłon w stronę niepełnosprawnych

Najpoważniejszą zmianą było wstawienie nowego członu środkowego. W oryginalnym elemencie brak drzwi spowalniał wymianę pasażerów na przystankach. Po modernizacji pośrodku wagonu znalazło się szerokie wejście prowadzące do części niskopodłogowej. - Próg w członie środkowym został obniżony do wysokości 350 mm nad główką szyny, co jest standardem w nowoczesnych konstrukcjach. Daje to możliwość, po rozłożeniu rampy, bezproblemowego wjazdu wózka inwalidzkiego nawet z poziomu ulicy - informuje kierownik Zakładu Techniki MPK Łódź Waldemar Załomski.

Istotną rolę odegrała też wymiana aparatury elektrycznej. - Wagony miały ponad 30 lat. Dotychczasowe układy były już zużyte, a z drugiej strony trudno o części zamienne do nich - tłumaczy motywy takiej decyzji kierownik zakładu. Nowy, sterowany elektronicznie chopperowy układ rozruchu i hamowania dostarczyła łódzka firma Woltan. Identyczny układ jest montowany w najnowszych modernizacjach łódzkich 805Na. Niezmienione pozostały natomiast elementy wózków, silników i przekładni.

Nowe stopnie, drzwi i szyby

- Wagon po przyjeździe do zakładu podlega pełnemu demontażowi. Część nadwoziowa jest poddawana naprawie z modernizacją, polegającą m. in. na wymianie drzwi, wstawieniu szyb klejonych, nowych ścian czołowych i oczywiście środkowego członu niskopodłogowego - opowiada W. Załomski.


fot. Daniel Siwak

Pracownicy Zakładu Techniki usuwają wszystkie elementy, które nie sprawdzały się w dotychczasowym użytkowaniu - przykładem są charakterystyczne rozkładane stopnie. W Bielefeld, gdzie wagony jeździły po liniach z wysokimi peronami, były one używane tylko awaryjnie. W Łodzi konieczność ich rozkładania na każdym przystanku wydłużała czas jazdy, a przy dużym zatłoczeniu potrafiła nawet uniemożliwić odjazd. Za likwidacją stopni musiała oczywiście pójść wymiana drzwi - zdecydowano się na rozwiązanie dwuskrzydłowe, odskokowo-przesuwne.

Początek końca 805Na?

Według W. Załomskiego zakup i przebudowa kolejnych M8C opłaca się bardziej, niż dalsze inwestowanie w pojazdy generacji 805. - Koszt modernizacji pierwszego egzemplarza wyniósł półtora miliona złotych. Trzeba dodać do tego koszt zakupu i transportu z Bielefeld - ok. 230 tys. zł. Całość kosztuje jednak mniej, niż modernizacja składu 805Na - a uzyskujemy za tę cenę wagon jednoprzestrzenny, w którym pasażerowie czują się bezpieczniej, i częściowo niskopodłogowy - wylicza pracownik MPK. Podkreśla jednak, że o polityce taborowej decydują władze spółki.

- Do modernizacji zostało nam jeszcze ok. 44 wagonów 805Na, które nigdy dotąd nie przechodziły kapitalnego remontu. Gdy zakończymy ten proces, przestawimy się całkowicie na prace przy M8C - deklaruje prezes MPK Zbigniew Papierski. Żywotność wagonu po modernizacji MPK szacuje na ok. 20 lat. Spółka myśli też o pozyskiwaniu kolejnych pojazdów tego typu zza zachodniej granicy. Wagony 805Na, które przeszły już remont kapitalny, mają nie być kierowane doń po raz drugi.

Wkrótce wyjazd na linię

Moc przerobowa Zakładu Techniki to modernizacja 20-22 wagonów 805Na lub 10 M8C rocznie. - Będziemy starali się przebudowywać 2-3 M8C rocznie - zapowiada prezes. Pierwszy, gotowy już pojazd ma zostać wprowadzony do ruchu pod koniec bieżącego roku lub na początku przyszłego. - Potem odczekamy około miesiąca, podczas którego będziemy zbierali opinie pasażerów i doświadczenia z eksploatacji, i w styczniu lub lutym zaczniemy przebudowywać kolejny egzemplarz - planuje Z. Papierski.

Wraz ze wzrostem liczby wagonów z niską podłogą MPK zamierza wprowadzić oznaczanie obsadzonych nimi kursów w rozkładach jazdy. Nie wiadomo jednak na razie, na którą linię zostanie skierowany pierwszy zmodernizowany wagon.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Jaka przyszłość zajezdni Brus?

Przestrzeń

Łódź: Jaka przyszłość zajezdni Brus?

Kasper Fiszer 01 listopada 2022

Łódź podpisała umowę na remont dalszego odcinka Rydza-Śmigłego

Przestrzeń

Łódź: Dalsze zmiany na Chocianowicach

Komunikacja

Łódź: Dalsze zmiany na Chocianowicach

Roman Czubiński 03 września 2022

Łódź: Opóźniony początek przebudowy Przybyszewskiego

Komunikacja

Łódź: Od sierpnia – modernizacja Przybyszewskiego

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź: Jaka przyszłość zajezdni Brus?

Przestrzeń

Łódź: Jaka przyszłość zajezdni Brus?

Kasper Fiszer 01 listopada 2022

Łódź podpisała umowę na remont dalszego odcinka Rydza-Śmigłego

Przestrzeń

Łódź: Dalsze zmiany na Chocianowicach

Komunikacja

Łódź: Dalsze zmiany na Chocianowicach

Roman Czubiński 03 września 2022

Łódź: Opóźniony początek przebudowy Przybyszewskiego

Komunikacja

Łódź: Od sierpnia – modernizacja Przybyszewskiego

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5