Na podziemnym odcinku ul. Hasa w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna zaczęły się odbiory końcowe. Do wykonania są jeszcze – między innymi – testy oświetlenia. Według najnowszych planów droga ma zostać udostępniona kierowcom już w lipcu – informuje łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich.
– Kończymy długo wyczekiwaną inwestycję. Jeśli wszystkie odbiory pójdą po naszej myśli, nową drogą podziemną pojedziemy już w lipcu – deklaruje dyrektor ZIM Agnieszka Kowalewska-Wójcik. Początek ostatecznych procedur odbiorowych jest kwestią najbliższych dni.
W minionym tygodniu rozpoczęły się próby oświetlenia na trakcie pieszym nad tunelem. Jego system ma mieć inteligentny charakter: część lamp będzie działała po zmierzchu przez cały czas, inne doświetlą tylko wybrane miejsca w określonych porach. Punktowo zostaną też rozjaśnione drzewa, meble miejskie i plac.
O planach budowy półkilometrowej podziemnej ulicy, łączącej Kilińskiego obok Bramy Miasta z rondem na dolnym poziomie al. Scheiblerów, pisaliśmy w ostatnich kilku latach nieraz. Inwestycja początkowo
miała rozpocząć się wiosną 2019 r., jednak w zaplanowanym terminie rozpoczęto jedynie prace przygotowawcze. Ostatecznie budowa metodą podstropową
zaczęła się w lutym 2020 r. Strop i ściany szczelinowe były gotowe
we wrześniu tego roku. Teraz prace budowlane są już zakończone.
Ul. Hasa będzie teraz miała dwie równoległe części: naziemną i podziemną. Ta ostatnia będzie miała 6,5 m głębokości, 500 metrów długości i 10 m szerokości. Jej zadaniem będzie zapewnienie dojazdu do przyszłego trzypoziomowego parkingu podziemnego na 311 miejsc przy centrum kulturalno-rozrywkowym EC1 i do przyszłych obiektów na działkach sprzedawanych przez władze Łodzi prywatnym inwestorom. Po drodze wykonano siedem zjazdów do obsługi przyszłych parkingów podziemnych przy biurowcach (jednym z nich ma być nowy łódzki ratusz, którego idea budowy – wobec ograniczonego budżetu miasta – budzi kontrowersje) oraz pod przyszłym Rynkiem Kobro. Drogę wyposażono też w instalacje oddymiające i przeciwpożarowe oraz ciągi ewakuacyjne.
Uwolniona od ruchu samochodów część naziemna – w zamyśle inwestora – ma być przyjazną dla pieszych przestrzenią z zielenią (kilkanaście drzew i krzewów) i ławkami, umożliwiając wygodne dojście do EC1 z dworca Łódź Fabryczna. Charakter ulicy ma odpowiadać zaplanowanemu w sąsiedztwie
Rynkowi Kobro. Nie wiadomo jednak, kiedy zostanie on wybudowany.