Sieć łódzkich ulic wzbogaci się w tym roku o planowane od dawna przedłużenie al. Kościuszki na południe. Nowa droga pozwoli lepiej wykorzystać niezagospodarowane dotąd tereny i odciążyć niewydolne i ciasne skrzyżowanie Radwańska – Wólczańska.
Przez puste tereny
– Przedłużenie al. Kościuszki znacząco wpłynie na poprawę komunikacji w tym rejonie. To kolejna droga, która usprawni ruch na osi północ-południe. Budowa tego odcinka, choć w innym kształcie, była planowana już w latach 70. ubiegłego wieku – wyjaśnia rzecznik ZDiT Tomasz Andrzejewski. Więcej o historii inwestycji pisaliśmy
w tym artykule.
Pierwszy etap inwestycji zrealizowano w ubiegłym roku. Zostało wówczas przebudowane skrzyżowanie al. Politechniki z ul. Wołową. Teraz, dzięki zmianom w budżecie miasta, ZDiT otrzymał środki pozwalające na realizację kolejnego etapu przedłużenia al. Kościuszki, choć... pozbawionego na razie połączenia z etapem pierwszym. – Przystępujemy do najmniej inwazyjnego etapu drugiego: budowy przebicia al. Kościuszki od jej skrzyżowania z Radwańską do Wólczańskiej – oznajmia wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec. Prace będą toczyły się na terenach pozbawionych ulic i w dużej części niezurbanizowanych, w związku z tym nie są też przewidywane większe utrudnienia (z wyjątkiem koniecznego etapu przebudowy skrzyżowań).
Kiedy do końca? Nie wiadomo
Zarząd dysponuje decyzją ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności, więc inwestycja będzie mogła być rozpoczęta od razu po rozstrzygnięciu przetargu (po ok. dwóch miesiącach od ogłoszenia, które nastąpi jeszcze w marcu). Podczas inwestycji trzeba będzie wyburzyć jeden budynek mieszkalny. Jeśli prace rozpoczną się w czerwcu (przy założeniu niewielkiej rezerwy czasowej), fragment będzie gotowy do końca roku. Na jego wykonanie zarezerwowano 10 mln zł.
Do Wólczańskiej ulica będzie miała dwie jezdnie, na planowanym później odcinku do al. Politechniki w śladzie ul. Potza – już tylko jedną. Ostatni fragment ma mieć obniżone krawężniki, co powinno ułatwić zamykanie ulicy i organizowanie na niej ekspozycji podczas ważnych imprez targowych.
W kolejnych latach (dokładny harmonogram zależy od funduszy przyznanych w przyszłości przez samorząd), jeszcze przed budową ostatnio wspomnianego odcinka, ZDiT zamierza przebudować istniejący fragment Radwańska – Żwirki. Jezdnia zostanie tam przesunięta, a pas zieleni – przesunięty i wzbogacony o krzewy i drzewa. Miejsca postojowe będą odseparowane od jezdni.