Jak zwykle otwarciu nowego kompleksu handlowo-rozrywkowego towarzyszy przebudowa układu drogowego. Tym razem objęła ona także sieć przystanków łódzkiej komunikacji miejskiej. Jak zdarza się w Łodzi często, za zmianami nie nadąża jednak system informacji pasażerskiej.
W miniony piątek z dużym hukiem otwarto kolejne w Łodzi – po Galerii Łódzkiej, Manufakturze i Porcie Łódź – duże centrum handlowo-rozrywkowe o nazwie Sukcesja. Kompleks położony jest blisko centrum miasta – przy alei Politechniki, dwupasmowej arterii w stylu prospektowym, którędy częściowo wyprowadzany jest ruch poza miasto. Nowy obiekt wpisuje się w dość rozległe osiedle Politechniki Łódzkiej, a dokładnie naprzeciw niego, po drugiej stronie alei, stoi nowy budynek Targów Łódzkich i hala sportowa.
Łodzianie, którzy tłumnie przybyli na zakupy pierwszego dnia funkcjonowania kompleksu, mogli skorzystać z nowych przystanków tramwajowych znajdujących się tuż przy głównym wejściu do centrum handlowego. Na czas zakończyły się bowiem prace przy tworzeniu nowego układu drogowego, który ma obsłużyć wzmożony obecnie ruch.
Kładka przy hali sportowej odchodzi w zapomnienie
Do nowych peronów prowadzi nowo wytyczone przejście dla pieszych. Dzięki temu zmarginalizowana została rola stojącej ok. 50 metrów dalej wysuniętej wysoko ponad jezdnie kładki, która łączyła od dziesięcioleci skupisko akademików PŁ i halę sportową. Najbliższe przejście w poziomie ulicy zlokalizowane było do tej pory około 400 metrów dalej. Spodziewany duży ruch pieszy wymusił instalację sygnalizacji świetlnej. Platformy przystankowe stanęły w obu kierunkach za przejściami i przynajmniej póki co zdarza się, że tramwaj przystaje w tym miejscu dwukrotnie – najpierw oczekując na zezwolenie na przejazd, a dopiero potem umożliwiając wymianę podróżnych. Dodanie nowego przystanku nie zmieniło jednak formalnie czasu przejazdu kursujących po al. Politechniki linii – stałej 15 z wariantem 15A i skierowanej tam objazdem 14.
W rozkładzie nowa nazwa, w tramwaju – stara
Inaczej niż w przypadku pozostałych przystanków wybudowanych przy nowych kompleksach handlowych, które wzięły nazwę bądź to od nazw całych tych kompleksów (Zachodnia – Manufaktura), bądź to konkretnych sklepów (Chocianowice – Ikea), najnowszy łódzki zespół przystankowy nosi nazwę niezwiązaną z Sukcesją. Pomoże ona jednak zlokalizować sąsiednią halę Expo (Politechniki – Targi Łódzkie).
Niejako przy okazji przemianowano też sąsiedni przystanek u zbiegu al. Politechniki, Żeromskiego i Radwańskiej – od teraz nosi on nazwę Politechnika. To odejście od podstawowego systemu nazewnictwa: znakomita większość przystanków nosi nazwę składającą się z nazw ulic, przy przecięciu których stoją. Inne elementy stosowane są zazwyczaj tylko wtedy, gdy przystanek nie leży u zbiegu ulic, albo dodawane są jako trzeci człon, który jest wyłącznie dopowiadany przez lektora systemu informacji wewnątrzpojazdowej.
Jak zwykle w Łodzi zdarza się w takich przypadkach, do dziś nie wprowadzono zmian do części kanałów informacji pasażerskiej. Ani nowy przystanek, ani zmieniona nazwa sąsiedniego nie znalazły się ani na tablicach z przebiegiem trasy wewnątrz tramwajów, ani na schemacie tras. Targi Łódzkie są też pomijane w zapowiedziach przystankowych. Część podróżnych wciąż nie wie więc o ułatwieniu i korzysta z przystanków Politechnika czy Wróblewskiego, by dojść do nowego centrum handlu pieszo.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.