Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Łódź: Niektóre linie kursują rzadziej niż w czerwcu. „Utraciliśmy przychody”

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-11-05 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Niektóre linie kursują rzadziej niż w czerwcu. „Utraciliśmy przychody”
fot. Kasper FiszerTramwaj w Łodzi
Łódzki samorząd nie wrócił do 12-minutowego taktu obowiązującego przed pandemią. Co więcej, są także połączenia, które dziś są realizowane rzadziej niż przed tegorocznymi wakacjami. Miasto tłumaczy to dużymi spadkami przychodów, które nie zostały w żaden sposób zrekompensowane przez rząd.

Choć w obliczu powrotu dzieci do szkół i studentów na uczelnie wiele miast zdecydowało się na przywrócenie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej sprzed pandemii koronawirusa, w Łodzi postąpiono inaczej. Bazowy takt wynosi wciąż nie 12, a 15 minut. Co więcej, w tym roku szkolnym niektóre linie obsługiwane są rzadziej niż w poprzednim, gdy większość czasu uczniowie mieli lekcje zdalnie. Przykładem może być kursująca z zachodu na wschód dzielnicy Bałuty linia autobusowa 81 łącząca Teofilów z Żabieńcem, Julianowem, Dołami czy Sikawą.

Są linie kursujące rzadziej, są takie obsługiwane częściej

W czerwcu autobus ten pojawiał się na przystankach w godzinach szczytu co 7 lub 8 minut, a dziś – co 10. Pytane o przyczynę takiej organizacji ruchu miasto podkreśla, że częstotliwość znacznej części połączeń tramwajowych i wybranych autobusowych linii magistralnych jest obecnie większa niż w lutym 2020 r., przy czym należy dodać, że zagęszczenia dotyczą głównie godzin porannych i popołudniowych. – Pozwala to na sprawny przejazd i większą liczbę bezpośrednich połączeń – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.

Zwraca on także uwagę, że zmniejszenie liczby kursów z pięciu do czterech na godzinę dotyczyło wyłącznie godzin szczytu w dni robocze. Warto jednak zwrócić uwagę, że przed pandemią na wielu liniach nie funkcjonował tzw. międzyszczyt, co oznacza, że były obsługiwane co 12 minut od poranka do późnego popołudnia. – Wykorzystanie taboru jest porównywalne do obsługi taborowej sprzed pandemii – stwierdza nasz rozmówca. Wskazuje, że dziś na ulice wyjeżdża 339 – 3446 autobusów, a w marcu 2020 r. – 348 autobusów.

Miasto utraciło przychody i ma ograniczone możliwości finansowania transportu

– Tymczasem z każdym rokiem koszt funkcjonowania transportu zbiorowego znacząco rośnie – podkreśla przedstawiciel ZDiT. Przywołuje on rosnącą inflację oraz wyższe od niej wzrosty cen energii elektrycznej, paliw czy podwyżki płacy minimalnej i wzrost stóp procentowych (choć te podniesiono dotychczas bardzo nieznacznie). Zaznacza także, że w związku z nakładanymi w czasie pandemii ograniczeniami Łódź poniosła stratę w wysokości ok. 55 mln zł związaną z mniejszą sprzedażą biletów. – Nie została ona zrekompensowana w żadnej ustawie o tzw. tarczach antykryzysowych – usłyszeliśmy w łódzkim magistracie.

– Powyższe czynniki połączone z działaniami fiskalnymi polegającymi na obniżeniu dochodów bieżących samorządów wpływają na ograniczenie możliwości dalszego rozwoju usług komunalnych – ocenia Tomasz Andrzejewski. Jedną z nich jest właśnie komunikacja miejska.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Kolejne ubytki torowe na zawieszonych liniach

Komunikacja

Łódź: Kolejne ubytki torowe na zawieszonych liniach

Roman Czubiński 30 października 2021

ŁKA pojedzie do Poznania? Nie ma decyzji, ale prace trwają

Mobilność

ŁKA pojedzie do Poznania? Nie ma decyzji, ale prace trwają

Kasper Fiszer 11 października 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5