Władze Łodzi zapowiadają przeprowadzenie robót tramwajowych na ul. Warszawskiej. Część tej trasy jest obecnie wyłączona z ruchu ze względu na zły stan torów i sieci trakcyjnej. Prace miałyby zostać zrealizowane w perspektywie kilku lat dzięki dofinansowaniu z nowych instrumentów pomocowych UE.
Wśród zamkniętych dla ruchu odcinków sieci tramwajowej w Łodzi znajduje się
fragment ul. Warszawskiej od skrzyżowania ze Skrzydlatą do pętli przy ul. Wycieczkowej. Obsługa trasy została wstrzymana dwa lata temu z powodu złego stanu technicznego torowiska i sieci trakcyjnej. Miasto tłumaczyło wówczas, że naprawa zdegradowanej infrastruktury jest trudna, bo część słupów podtrzymujących przewód jezdny stoi na gruntach nienależących do samorządu, a porozumienie z właścicielami okazało się trudne m.in. z uwagi na skomplikowany stan prawny działek.
Łódź wykorzysta możliwości, jakie daje ZRID Na początku roku Zarząd Inwestycji Miejskich po raz pierwszy
zapowiedział, że planuje przywrócić przejezdność zamkniętego fragmentu, wskazując, że remont ul. Warszawskiej zostanie przeprowadzony do 2023 r. Teraz miasto zapowiada konkretne kroki w tym kierunku. – Obecnie opracowujemy wewnętrzną koncepcję przebudowy. Niebawem po przygotowaniu dokumentów chcemy ogłaszać przetarg na projekt – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Prace mają objąć nie tylko zamknięty, ale także i czynny odcinek – od ronda Powstańców 1863 r. do Skrzydlatej i od Skrzydlatej do Wycieczkowej. UMŁ przedstawił też wypracowany sposób na uniknięcie problemów związanych z własnością gruntów. – Realizacja byłaby wykonana na podstawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – tłumaczy nasz rozmówca. Byłaby to więc również okazja do uporządkowania stanu prawnego.
Czy znajdą się środki unijne? Wciąż nie wiemy, kiedy zapowiadane prace mogłyby ruszyć, ani kiedy miasto chciałoby odtworzyć ruch tramwajowy do pętli. – Realizacja inwestycji nastąpi w ramach nowej perspektywy unijnej po pozyskaniu dofinansowania – usłyszeliśmy jedynie w ZDiT. Należy więc przy tym zaznaczyć, że przyznanie środków unijnych na roboty nie wydaje się pewne. Wciąż nie są bowiem w pełni znane kryteria oceny projektów w ramach programów pomocowych.
Od 2019 r. tramwaje linii 3 (obecnie w wariancie 3B) kończą bieg na tymczasowym krańcu zbudowanym dwa przystanki od nieczynnej pętli. W tory wbudowany został tymczasowy rozjazd, co umożliwia ruch jedynie wagonów dwukierunkowych. Na odcinku Skrzydlata – Wycieczkowa kursują autobusy zastępcze linii Z3.