Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Najdłuższy tramwaj, najkrótsza eksploatacja

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Najdłuższy tramwaj, najkrótsza eksploatacja
Fot. Kasper Fiszertramwaj GT8 typ Freiburg w Ozorkowie
Kolejnym po modernizacji wagonów 803N pomysłem podmiejskiej spółki MKT na odświeżenie swojego taboru było stopniowe zastępowanie wysłużonych wagonów polskich importowanymi tramwajami używanymi. Pierwszymi sprowadzonymi z Niemiec pojazdami były wagony GT8 z Fryburga Bryzgowijskiego o rekordowej długości 33 metrów.

W 2006 roku, dziewięć lat po rozpoczęciu programu gruntownych remontów wagonów 803N, łódzka spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa musiała myśleć o kolejnym działaniu, które pozwoliłoby na ponowne odmłodzenie taboru. Nawet zmodernizowane tramwaje produkcji chorzowskiego Konstalu powoli przestawały odpowiadać rosnącym wymaganiom, a eksploatacja stawała się trudniejsza i pierwsze przebudowane wagony wymagałyby niebawem ponownych remontów.

W związku z tym, że „kupiona” chałupniczymi modernizacjami dekada nie przyniosła zmiany sytuacji finansowej, która pozwoliłaby na zakup taboru fabrycznie nowego, spółka zdecydowała się na poszukiwania wagonów używanych. Dość szybko znaleziono potencjalnego sprzedawcę. W marcu 2006 do zajezdni Helenówek dotarł pierwszy tramwaj GT8 z Fryburga Bryzgowijskiego sprowadzony pierwotnie jedynie na dwumiesięczne testy.

Ośmioosiowe GT inne niż wszystkie

Fryburskie wagony GT8 znacznie różniły się od oznaczonych tak samo pojazdów kursujących w innych miastach. Najważniejszą różnicą – obok pewnych zmian technicznych dotyczących rozmieszczenia silników trakcyjnych – była zwiększona do 32,8 metra długość wagonów. Wyjątkowo długi człon środkowy posiadał jedną parę drzwi. Zdecydowanie dłuższy niż standardowe pojazdy GT8 dostarczony do Łodzi tramwaj był najdłuższym wagonem w całej historii łódzkiej komunikacji szynowej.

Po krótkim okresie przygotowawczym wagon wyjechał na jazdy próbne, a następnie obsługiwał normalne zadania liniowe. Testy wypadły bardzo pomyślnie, więc MKT szybko zdecydowało o zakupie wszystkich czterech pozostających wówczas na rynku egzemplarzy, czyli całej pierwszej serii GT8-Freiburg z 1971 roku. Dostawy zakończyły się w jeszcze w roku 2006. W zasadzie jedynym problemem eksploatacyjnym były trudności w mijaniu się niemieckich wagonów na jednej z mijanek w Zgierzu, na której odcinek toru równoległego jest o prawie pięć metrów krótszy niż długość wozu. Planowano więc obsady tak, by unikać spotkań „fryburgów” właśnie tam, a w sytuacjach awaryjnych motorniczym udawało się wykonać manewr przy zachowaniu bardzo dużej ostrożności.

Cichszy, pojemniejszy, lepiej utrzymany – przeznaczony do kasacji

Podobnie jak wprowadzenie do ruchu zmodernizowanych 803N, zakupy GT8 skokowo poprawiły standard obsługi pasażerów. Choć tramwaje z Fryburga były wiekowe, pozostawały w nienagannym stanie technicznym – także w aspektach istotnych z punktu widzenia podróżnych. Wozy były dużo lepiej wyciszone, a ich bieg okazał się spokojniejszy. Podstawową zaletą była jednak bardzo duża liczba miejsc siedzących, co dobrze wpasowywało się w podmiejski charakter obsługiwanej przez MKT linii z Łodzi do Ozorkowa, na której czas przejazdu między pętlami sięgał wówczas 100 minut.

W 2012 roku spółka MKT przestała istnieć. MPK, które przejęło połączenia i część majątku likwidowanego przedsiębiorstwa, skupiło się na pozyskiwaniu z kończącej działalność przewozową spółki głównie wagonów dwukierunkowych, więc choć pierwsze łódzkie GT8 były jednymi z najlepiej utrzymanych tramwajów w mieście, straciły zatrudnienie już sześć lat po ich wprowadzeniu do ruchu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK-Łódź kupuje kolejne używane tramwaje

Przestrzeń

MPK-Łódź kupuje kolejne używane tramwaje

Witold Urbanowicz 13 maja 2024

Z Jeny do Łodzi. Jeden tramwaj za 30 tys. euro

Komunikacja

Z Jeny do Łodzi. Jeden tramwaj za 30 tys. euro

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Szwajcarskie tramwaje płyną na Słowację

Przestrzeń

Szwajcarskie tramwaje płyną na Słowację

Przemysław Farsewicz 19 kwietnia 2021

Winnica otrzyma kolejne używane tramwaje z Zurychu

Komunikacja

Winnica otrzyma kolejne używane tramwaje z Zurychu

Witold Urbanowicz 02 stycznia 2021

Dwie używane Tatry z Brna trafiły do Modertransu

Komunikacja

Dwie używane Tatry z Brna trafiły do Modertransu

Witold Urbanowicz 13 lutego 2018

Kraków stopniowo wprowadza niską podłogę do starych tramwajów

Komunikacja

Zobacz również:

MPK-Łódź kupuje kolejne używane tramwaje

Przestrzeń

MPK-Łódź kupuje kolejne używane tramwaje

Witold Urbanowicz 13 maja 2024

Z Jeny do Łodzi. Jeden tramwaj za 30 tys. euro

Komunikacja

Z Jeny do Łodzi. Jeden tramwaj za 30 tys. euro

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Szwajcarskie tramwaje płyną na Słowację

Przestrzeń

Szwajcarskie tramwaje płyną na Słowację

Przemysław Farsewicz 19 kwietnia 2021

Winnica otrzyma kolejne używane tramwaje z Zurychu

Komunikacja

Winnica otrzyma kolejne używane tramwaje z Zurychu

Witold Urbanowicz 02 stycznia 2021

Dwie używane Tatry z Brna trafiły do Modertransu

Komunikacja

Dwie używane Tatry z Brna trafiły do Modertransu

Witold Urbanowicz 13 lutego 2018

Kraków stopniowo wprowadza niską podłogę do starych tramwajów

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij